Det skal du vide om virksomheders rekruttering i 2018
De sociale medier er blevet nogle af de vigtigste rekrutteringskanaler. Det og meget andet siger 1.000 danske virksomheder i ny undersøgelse af, hvordan de lige nu i 2018 behandler og prioriterer jobsøgningsmateriale, finder nye kandidater, og vurderer jobsøgernes profiler på sociale medier. Læs med her og lær, hvordan du får gjort opmærksom på dig selv som jobsøger.
Konsulenthuset Ballisager udarbejder hvert år en rekrutteringsanalyse, hvor næsten 1000 danske virksomheder giver deres bud på, hvordan at de behandler og prioriterer jobsøgningsmateriale, finder nye kandidater, eller vurderer en kandidats profil på sociale medier. Og det kan være vigtig viden, når man selv skal udforme det bedst mulige CV eller den skarpeste ansøgning.
Kommunikation og Sprogs karriereafdeling har her samlet 5 af de vigtigste pointer, som vi synes I bør vide om rekruttering i 2018.
1. Sociale medier bruges i stigende grad til rekruttering
Tendensen stiger år for år, og 2018 er ingen undtagelse: De sociale medier er blevet nogle af de vigtigste rekrutteringskanaler. Selv om opslåede stillinger stadig er det mest brugte i både det offentlige og private, er LinkedIn i top tre og Facebook på en fjerdeplads i både det offentlige og private. Særligt Facebook har haft en stigende relevans hvert år siden 2015, og mange virksomheder fremhæver det som et af de vigtigste steder de uploader jobopslag. Så hold fortsat øje med virksomhedssider på LinkedIn og Facebook – du falder måske over noget du ikke finder andre steder.
2. Den største fejl mange laver i deres CV er ikke at fremhæve konkrete resultater
Når det kommer til CVet, er den vigtigste anbefaling at sørge for at fokusere på sine resultater. Mange går intuitivt mod at beskrive deres arbejdsopgaver, uden at gå så meget i dybden med hvad de egentligt har skabt og opnået på deres arbejdspladser – men det kan altså ikke betale sig. Andre vigtige anbefalinger er at sørge for at layoutet er overskueligt, at CVet ikke er for langt, og at man sørger for at forklare de tidsmæssige ’huller’ der kan opstå i løbet af et arbejdsliv.
3. Den største fejl mange laver i deres ansøgning er ikke at beskrive match og motivation
Det er en god tommelfingerregel, at den motiverede ansøgning handler om match og motivation. Og Ballisagers undersøgelse støtter op om den pointe. Det vigtigste for både private og offentlige virksomheder er nemlig, at ansøgeren beskriver hvorfor de er den rigtige faglige kandidat til at varetage netop den stilling, og hvorfor de er motiverede til at løse netop de opgaver. Det er også vigtigt at ansøgningen ikke bliver for upersonlig eller teksttung, men giver et autentisk billede af ansøgeren. Hvis du vil vide mere om hvordan du får din motivation til at skinne igennem, har vi skrevet mere om emnet her
4. Det vigtigste for dimittender er at forklare hvordan deres akademiske kompetencer kan bruges af en virksomhed
Hvis der er én anbefaling der skal lyde til ny-dimitterede akademikere fra det danske arbejdsmarked, så er det: Forklar hvad dine akademiske kompetencer kan bruges til i virksomheden. Ligesom det er vigtigt for alle at skabe match mellem karriere og den aktuelle stilling, handler det for nyuddannede om at forklare hvordan de kan bruge kompetencerne fra deres studie til at skabe værdi for virksomheden. Og det er meget vigtigere end karaktererne, som kun 3% af virksomheder vurderer har nogen særlig relevans.
5. Mange korte ansættelser er det mest negative, når en virksomhed skal vurdere et CV
Det er fælles for både det offentlige og det private, at alt for mange korte ansættelser ikke vurderes positivt – virksomheder ser helst, at deres kandidater har haft ansættelser på omkring 3-5 år når de vurderer et CV. En anden interessant pointe er, at næsten ingen af de objektive forhold hos kandidaten (alder, forældrestatus, ung kvinde uden børn) skulle påvirke virksomhederne i særlig høj grad. Så det bør man altså ikke være alt for nervøs for.
Der er mange flere gode idéer og guldkorn i den samlede rapport, som kan hentes her