10. juni 2015

Data sætter nye dagsordener i kommunikationsbranchen

Tekst / Thomas Møller Larsen

Landets kommunikationsafdelinger har adgang til ekstreme mængder af data om virksomhederne og deres kunder her i 2015. Puljerne af viden vokser for manges vedkommende eksponentielt, i takt med at computerne akkumulerer flere og flere data om kundernes indkøb, potentielle kunders internetadfærd, opkald til call centre og meget mere.


Fænomenet kaldes Big Data, og Thomas Ritter, der forsker i markedsstrategi ved Copenhagen Business School, kalder det ”et drømmeland for kommunikationsfolk”.

-    Vi får flere og flere devices, som gennemdigitaliserer vores hverdag. Vi har vænnet os til smartphones. Alle fremtidens biler er online og vil sende data frem og tilbage. Vores køleskabe begynder at kunne det samme. Alarmselskaberne ved mere om, hvornår folk går på arbejde og kommer hjem, end Danmarks Statistik gør. Sideløbende begynder man at kigge på: Hvad kan vi bruge alle de data til? siger han.


Det stigende fokus på data udfordrer de etablerede tilgange til kommunikationsfaget. Det mener Mikkel Flyverbom, studieleder på kommunikationsuddannelsen cand.merc. (kom) på Copenhagen Business School.

-    Hvis du bruger data, så er der måske ikke behov for så mange CEOs og kreative. Tænk på karakteren Don Draper i Mad Men og den slags personer, der virkelig har spillet en central rolle, når det handler om at vurdere, hvad der virker eller ikke virker. Deres beslutninger er baseret på en eller anden fingerspitzgefühl, nogle kreative kompetencer og en mavefornemmelse. Men hvis du begynder at arbejde datadrevet i stedet for, så vil deres mavefornemmelse blive udfordret, siger han.

Læs hele artiklen i temaet om fremtid i det nye nummer af KOM magasinet>>>