24. maj 2016

Danske studerende sigtes for fusk med eksamensbeviser

Ekstra Bladet er gået ”native” // Reklamelinjen bliver en del af branchen igen // EU vil fjerne geografiske blokeringer på nethandel

Danske studerende sigtes for fusk med eksamensbeviser
Københavns Politi har sigtet 27 personer for at forsøge at snyde sig ind på videregående uddannelser ved hjælp af falske eksamensbeviser. Det skriver DR.
Sagen opstod allerede i 2013, da Styrelsen for Videregående Uddannelser opdagede, at 19 personer havde søgt ind på en videregående uddannelse med uægte eksamensbeviser.
Eksamensbeviserne fra ansøgerne lignede hinanden og var sendt til institutioner på tværs af flere københavnske politikredse, og det fik styrelsen til at gå ind i sagen med en samlet anmeldelse til politiet.
Nu har Københavns Politi oprettet i alt 31 forhold og sigtet 27 personer i sagen.
Flere af de sigtede ansøgere havde ikke en gymnasial eksamen, mens andre har en gymnasial eksamen med et væsentligt lavere karaktergennemsnit end det, der fremgik af det uægte bevis.
DR Nyheder skriver, at politiet i forbindelse med efterforskningen blandt andet har ransaget en adresse i København.
Her mener man, at mindst en bagmand har fabrikeret falske studentereksamensbevis og solgt dem for op mod 20.000 kroner.
De falske eksamensbeviser er ifølge DR angiveligt brugt til at søge ind på blandt andet Københavns Universitet og Copenhagen Business School.
Kilde: politiken.dk

Ekstra Bladet er gået ”native”
Ekstra Bladet har siden marts haft to journalister ansat til kun at lave sponsoreret indhold – såkaldt native advertising. Genren giver udfordringer, men erfaringerne har været overvejende gode, lyder det fra Ekstra Bladets digitale redaktør.
De seneste år har budt på en stor vækst i sponsoreret indhold som advertorials og native advertising. Særligt sidstnævnte kategori ligner journalistik, men er reklame, fordi indholdet er betalt af en annoncør. Medierne øjner en ny indtægtskilde, og firmaer har fået et alternativ til de traditionelle annoncer.
Et af de danske medier, der satser på native advertising, er Ekstra Bladet. Siden marts måned har avisen haft to journalister ansat til udelukkende at producere sponsoreret indhold.
- Vores ambition er selvfølgelig at tjene penge. Men det er også vores ambition at levere noget begavet indhold, som brugerne synes er fascinerende, og som gør dem klogere og giver dem værdi. Så kan man sidde som hellig journalist og sige, at det tror man ikke på kan lade sig gøre, men det tror vi på, siger digital chef på Ekstra Bladet Anders Refnov og fortsætter:
- Vi forener vores egne, annoncørernes og brugernes interesser.
Kilde: journalisten.dk

Reklamelinjen bliver en del af branchen igen
Reklamebranchens indslusnings-studie for unge bliver nu en selvstændig enhed under Kreativitet & Kommunikation.
Integreret i branchen. Det er Reklamelinjens mantra, og dét bliver reelt udlevet fra efteråret, når det næste hold talenter tager favntag med ni måneders smagsprøver på bureaubranchens kreativitet.
Reklamelinjen bliver nemlig en selvstændig enhed under bureauernes brancheforening, Kreativitet & Kommunikation.
Tine Aurvig-Huggenberger, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation, udtrykker støtten til Reklamelinjen således:
- Branchen har en naturlig interesse i at tiltrække de bedste kompetencer, og det gør vi bedst gennem udvikling og uddannelse til vores medarbejdere, både de erfarne som de uerfarne. Reklamelinjen er et initiativ, der åbner døren for dem, som har et talent, men måske ikke ved det, eller hvordan de skal bruge det.
Studiet er grundlagt af Per Holm Henriksen, React by Konstellation & Republica og Kaare Grundtvig, Kindly, og omdrejningspunktet er uforandret 'den handlende idé' – med bistand fra en række gæstelærere.
Også på et andet plan bliver eleverne integreret i branchen; ved at blive undervist på bureauerne. Reklamelinjen har senest holdt til på KEA (Københavns Erhvervs Akademi), men udgangspunktet vil fremover være, at gæstelærerne underviser på deres respektive hjemmebaner, altså de enkelte bureauer
Kilde: bureaubiz.dk

EU vil fjerne geografiske blokeringer på nethandel
Geografiske blokeringer på nethandel skal fjernes, så danske og andre europæiske forbrugere får mulighed for at handle på nettet til de samme priser i hele EU.
Samtidig skal priserne på at sende pakker mellem landene være nemmere at sammenligne i et forsøg på tvinge dem ned.
Det er målet med et forslag til nye regler, som EU-Kommissionen fremlægger onsdag.
EU-kommissæren for det indre marked, Elzbieta Bienkowska, siger, at planen vil gøre det nemmere for forbrugere og virksomheder at få det bedste ud af det indre marked og den grænseoverskridende nethandel.
- Diskrimination mellem forbrugerne i EU ved at dele markeder op langs grænserne hører ikke hjemme i det indre marked, siger Bienkowska.
I dag finder der masser af geografisk diskrimination sted i hele EU. Nethandlen vokser med 22 procent om året, men kun 37 procent af websiderne tillader kunder fra andre EU-lande at klikke sig helt frem til køb-knappen, viser en EU-undersøgelse.
Og hvis det lykkes at komme hele vejen igennem på websitet, risikerer man at få et dårligere tilbud, fordi man sidder i et andet EU-land og handler.
Man kan også som en kunde, der sidder i Danmark, blive ledt over på et dansk website med højere priser, hvis man vil købe en vare i en netbutik i et andet EU-land.
Kilde: finans.dk