31. januar 2017

Co-creation ligger lige til højrebenet for kommunikatører

Selv om man ikke er uddannet i co-creation, ligger disciplinen lige til højrebenet for dig med kommunikationsfaglig baggrund. Co-creation er i bund og grund en art kommunikationsfaglig disciplin, vurderer to eksperter på området.


Tekst / Thomas Møller Larsen

Video / MediaSpektrum


Co-creation vinder frem med eksplosiv hast. Og disciplinen er interessant for kommunikatører, fordi den ligger tæt op ad kommunikatørens kernekompetencer.
Jacob Søby Bang driver kommunikationsbureauet Strategize, der arbejder intenst med co-creation. Han fremlægger det sådan her:
”Kommunikatører er jo eksperter i meningsskabelse: Hvis man skal koge kommunikationsfagligheden ind til en bouillonterning, så handler det om at forstå perspektiver og formidle dem til andre, så de også kan forstå dem. Det er også det, der er kernekompetencen i co-creation: at bringe forståelse mellem forskellige perspektiver og skabe et engagement. At få folk til at interessere sig for det – til at synes, at det er spændende. Når kommunikatører er bedst, så er det det, de gør.”
”Så uddannelsesmæssigt giver det rigtig god mening, at det er kommunikatører, der går ind og beskæftiger sig med co-creation,” siger han.
Og som Ole Bech Lykkebo, analysechef i Center for Offentlig Innovation, siger det:
”For at drive en samskabelses-proces skal du være dygtig til at kommunikere. Så hvis du har en kommunikationsfaglig baggrund, ligger det i naturlig forlængelse af din kernefaglighed.”
Men samtidig får kommunikatørerne konkurrence fra andre faggrupper, forklarer Jacob Søby Bang.
”Jeg vil nødigt have det til fremstå sådan, at det kun er kommunikatører, der kan gøre det. Antropologer, designere og sociologer er også oplagte kandidater: Folk, der arbejder med at forstå mennesker og skabe et engagement blandt mennesker,” siger han.

Læs mere om co-creation i det nye nummer af KOM, der udkommer i næste uge.