26. januar 2016

Big Data får en nøglerolle på Roskilde Festival

Kommunikationen for Roskilde Festival 2016 bliver et eksperimentarium for enorme mængder af realtidsdata og kunstigt intelligente IT-systemer. Projektet handler om at gøre festivalen mere bæredygtig via anvendelse af Big Data, men perspektiverne er mere vidtgående og giver – måske – en forsmag på fremtidens datadrevne kommunikation og markedsføring.

Sidste år brugte omtrent 25 forskere og studerende fra CBS Roskilde Festival på at etablere indsamlingen af kolossale mængder af realtidsdata. Og i år skal arbejdet med data bruges som guide i festivalens kommunikation og logistik og danne grundlag for forskellige former for nudging.

’Fra Rio til Roskilde’, er et samarbejde mellem blandt andre IBM, forskere ved Copenhagen Business School (CBS) og Roskilde Festival. Projektet handler om at gøre festivalen mere bæredygtig via anvendelse af Big Data, men perspektiverne er mere vidtgående og giver – måske – en forsmag på fremtidens datadrevne kommunikation og markedsføring.
De datakilder, der blev etableret sidste år, var blandt andet salgsdata fra standene, billetsalg, data fra sociale medier og GPS-data fra over 44.000 iPhone-brugere, der havde downloadet Roskilde Festivals officielle app og sagt ”ja” til at blive tracket anonymt. I år kan Android-brugerne, der giver samtykke til det, også spores. De mange data kombineres med Roskilde Festivals egne data: event-programmet, kort over pladsen og oplysninger om festivalens kommunikationsindsatser.

- I år har vi mulighed for at visualisere de her data live. Så kan vi for eksempel se, hvordan prikkerne bevæger sig rundt på pladsen live, forklarer Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School og projektleder på ’Fra Rio til Roskilde’.

Temaet i det nye nummer af KOM er DIGITAL. Det handler om den digitale udvikling, som gennemgribende vil forandre alle brancher i de kommende år. Nye produkter, services og forretningsmodeller vil vinde frem i et globalt, foranderligt og digitalt marked. Taberne bliver de virksomheder, organisationer og myndigheder, der hænger fast i nutiden. Vinderne bliver dem, der tør kaste sig ud i at nytænke og revitalisere interne og eksterne ydelser og forretningsgange til fremtiden. Som kommunikatør kan du få en nøglerolle.

Læs hele artiklen om Roskilde her og hele temaet i det nye nummer af KOM, der udkommer 30. januar.