5. september 2016

Big Data er vor tids krystalkugle

Big data er en moderne krystalkugle, hvor man samler en stor mængde viden om sine kunder, medlemmer – eller sågar hele befolkningen – og bruger den viden i sine forretningsmæssige beslutninger, for eksempel til at forudse, hvordan folk vil agere i bestemte situationer. Det giver mulighed for at målrette sine budskaber, produkter eller services til det rette sted, på det rette tidspunkt. Det kan man gøre meget godt med. Men man kan også gøre noget skidt med det.

29/9: Shitstorms og big data

Roskilde Festival, der bliver brugt som forsøgskanin for fremtidens big data-analyser, satte i år projektet i gang med en kontrolleret shitstorm. Festivalen oplyste, at festivalgæsternes telefonsamtaler og sms’er blev overvåget på festivalen. Dagen efter meddelte man så, at gæsternes smartphone-kommunikation alligevel ikke blev overvåget. Udmeldingen var løgn: Det var tale om et mediestunt – et kunstnerisk statement.

Casen kunne bruges til at beskrive, hvordan man identificerer og følger en shitstorm.

Den 29. september får du et indblik i hvilke tanker Roskilde Festival og det forskerhold de samarbejder med, gjorde sig og hvad de lærte af det.  Og du får viden og inspiration til hvordan man kan arbejde og lære af shitstorms - og en konkret værktøjskasse med hjem. Det er også muligt at få den forskningsbaserede software med hjem, som Roskilde Festival benytter, så du kan arbejde videre derhjemme.

Udover Roskilde Festival vil der blive gennemgået flere eksempler fra andre kendte brands og set på hvordan de har håndteret shitstorms ved hjælp af datamonitorering og hvordan de kunne bruge det og lære af det.

Du møder:
• Professor Ravi Vatrapu, Center for business data analytics, CBS
• Kommunikationschef Christina Bilde, Roskilde Festival

>> Tilmelding til arrangementet kan ske her.

10/11: Big Data – bæredygtighed, Big Business eller Big Brother

Når det offentlige, organisationer og virksomheder i stigende grad anvender big data til at skaffe sig viden om borgere, brugere og kunders behov, har det vidtgående perspektiver.

For hvad betyder det, at nogen ved så meget om os? Kan det misbruges og hvad er de etiske perspektiver for dig som kommunikatør, borger og kunde?

Du får et indblik i mulighederne med big data, men også de kommunikationsetiske, kommercielle og samfundsmæssige perspektiver.

Du møder:
• Ekstern lektor og projektleder Per Østergaard Jacobsen, Center for business data analytics, CBS
• Pernille Tranberg, dataetisk rådgiver, Digital Identitet, og medstifter af tænkehandletanken DataEthics.eu.
• Per Lindegaard Hjorth, formand, Kommunikation og Sprog
• Jacob Søby Bang, Strategize

>> Tilmelding til arrangementet kan ske her.


17/11: Big data fra digitale og sociale medier– graver I efter guldet?

Big Data fra digitale og sociale medier indeholder en guldgrube af informationer om dine kunder. Anvender I disse godt nok i Jeres organisation?

Big Data fra digitale og sociale medier udfordrer måden vi hidtil har arbejdet med data.  Det giver nye spændende alternativer og nye lag, der lægges oven på virksomhedens andre datasæt.

På dette arrangement får du en detaljeret gennemgang af det forskningsbaserede værktøj, og vi går i dybden med, hvordan det kan bruges her og nu og over længere tid. Du får inspiration fra cases baseret på kendte brands.

Vi ser på, hvordan big data fra digitale og sociale medier spiller sammen med resten af virksomhedens data, hvordan du kan arbejde med en strategisk tilgang til big data og giver grundige eksempler på brug af værktøjet.

Du møder:
• Professor Ravi Vatrapu, Center for business data analytics, CBS
•Ekstern lector og projektleder Per Østergaard Jacobsen, Center for business data analytics, CBS

>> Tilmelding til arrangementet kan ske her.