Hvis vi ser vores arbejdsliv som en pyramide, er den smalle top alle de ting, vi elsker ved vores job. Midten er de opgaver, vi bare anerkender som en del af jobbet. Og den brede bund er alle de ting, vi hader.
Vi vil selvfølgelig alle helst have mere fra toppen og mindre fra bunden, og vi kan gøre forskellige ting for at få det til at ske. I IIH Nordic bruger de kunstig intelligens til at løse alle typer opgaver, både dem, medarbejderne elsker og dem, de hader, og AI har redefineret medarbejdernes arbejdsliv. Men de har også gjort andre ting for at give medarbejderne mere arbejdsglæde, for eksempel er det studentermedarbejdere, der sammen med virtuelle assistenter, der befinder sig i Asien, tager mange af de kedelige opgaver fra bunden.
”Det handler om at arbejde smartere og det handler om at tænke i omstilling og fleksibilitet, og hvordan vi kan bruge værktøjerne til at forbedre vores effektivitet,” fortalte Steen Rasmussen, director of data innovation i IIH Nordic, i sit key note oplæg på KS-dagene.
Med AI har kommunikatørerne fået det, han kalder ”en lille hjælper”, en sparringspartner og en håndsrækning til at effektivisere vores arbejde, så vi har tid til at udøve faget og fokusere på dét, der er sjovt og givende.
AI flytter sig hurtigere end vi gør
”Det er kun 12 måneder siden ChatGPT blev lanceret, og selvom vi har været inde og prøve det, så er vi nødt til jævnligt at gå ind og arbejde med det, for det er en platform, der flytter sig hurtigere end vi gør. Om 12 måneder, når vi snakker om det her igen, så er vi et andet sted alle sammen - og hvis ikke man er et andet sted, er vi nogle der er pressede,” sagde Steen Rasmussen.
Steen Rasmussen har opfundet et nyt ord ’omstillingssans’. En sans der betyder at vi forstår, hvornår vi har brug for at omstille os.
”Kommunikatørerne har en gylden mulighed, for det er jer, der forstår sprog, formidling og dialog, og det er det som alt dette handler om. I sidder med et fantastisk kort på hånden i forhold til fremtiden. Det kan godt være I får nogle nye ”kolleger”, for der kommer hele tiden nye AI-værktøjer til. Men se dem som jeres personlige assistenter, der kan gøre jeres liv sjovere.”
Det kræver, at du reserverer tid til dig selv, og den skal du bruge til at:
• Prioritere at arbejde smartere og få nye arbejdsvaner
• Bruge teknologi til at genskabe din arbejdspyramide
• Øve dig med din AI hver dag – udforsk en ny hver uge
• Udforske din omstillingssans og tænke uden for kassen
Er du professionel eller privat på some?
KS-dagene var delt op i tre overordnede temaer. De etiske dilemmaer, produktion med AI og de visuelle muligheder.
Katrine Thielke, der for nylig udgav bogen ’Influenter. Når mennesker er medier’ fik os til at forstå hvor vigtigt det er at have bevidsthed om vores profil på de sociale medier. Er du professionel eller privat?
”Hvis man skal gøre det godt på internettet i dag, skal man være tydelig og have kontrol over sit sociale medieliv. Hvem er vi når vi er på sociale medier. Er din profil offentlig, offentlig-privat, eller kun privat? Spørgsmålet er vigtigt, fordi det er svært i dag at bruge åbne sociale medier som en privat platform. Kun de platforme, hvor man taler i et lukket rum og hvor man ved præcis hvem man taler med, kan man betragte som private,” sagde hun.
”Det er et godt sted at være, hvis man beslutter sig for, at man er offentlig og at alt det man lægger ud, er til citat,” rådede hun.
Sprog og kampagne
Lone Ravnholt Kanstrup fra Ørsted fortalte om, hvordan en global virksomhed som Ørsted sikrer den sproglige kvalitet.
”Som sprogmedarbejdere har vi arbejdet med AI i mange år. I virksomheden bruger vi en lang række værktøjer som hjælp til selvhjælp for medarbejderne i dagligdagen, herunder maskinoversættelsesløsninger, termbaser, oversættelse af chat i Teams med mere.
”Vi stiller sprogværktøjer til rådighed og ingeniørerne elsker dem,” sagde hun, og forklarede samtidig, at Ørsted ikke kan bruge åbne løsninger, for de har for meget fortroligt materiale, så Ørsted har deres egen enterprise løsning.
Mathias Hjorth Frederiksen fra Rådet for Sikker Trafik gav os et indblik i arbejdet med en ny fartkampagne, hvor de for første gang brugte AI til at få et overblik over de mulige budskaber. De AI-genererede budskaber blev testet i et panel af 250 testdeltagere, hvor nogle har for vane at køre en lille smule for stærkt og gør det ofte.
”AI genererede nogle mere følsomme budskaber end vi normalt ville have valgt,” fortalte Mathias Hjorth Frederiksen.
Det endte med et budskab, der fokuserer på gevinsten af den rette adfærd: livet er for kostbart til at køre for stærkt, og en film, der sætter fokus på de 497 menneskeliv, der er blevet sparet de sidste 10 år, fordi vi har sænket farten. Det svarer til indbyggertallet i den nordjyske by Skave og beboerne der fik hovedrollerne i en ny kampagne i dokumentarisk stil med virkelige mennesker, situationer og locations.
”Så AI blev brugt til at give en kreativ retning, og vi fortsætter med at udforske de muligheder det kan give.”
Den visuelle del af dagen gav netop en stor mængde eksempler på visuelle løsninger, som ikke kan gengives her. Men der var masser af inspiration til at tænke i hvad vi signalerer med det visuelle udtryk
Værn om den ægte intelligens
Og som afslutning på dagen kom et indlæg, der handlede om, hvordan vi kan værne om den ægte intelligens i en tid, hvor den kunstige intelligens vinder frem. Det har Pia Hauge skrevet en bog om ’Kontocoma – fra støj til fordybelse i dit arbejde’, der skal hjælpe videnstunge virksomheder med at designe hjernevenlige arbejdspladser.
Her fortæller hun, hvor vi kan blive mere effektive, mere kreative og mere glade af at sænke tempoet i en hverdag, hvor vi er altid på, aldrig færdig og skal løse komplekse arbejdsopgaver i højt tempo. Det kalder hun slow productivity, og der er tre ting, vi kan gøre for at opnå det:
Vi skal sætte tid af til fordybelse. Det skal vi, fordi vi er blevet meget dårligere til at koncentrere os. For 20 år siden kunne vi koncentrere os 3 minutter – i dag er vores koncentrationsevne 47 sekunder.
Vi skal holde hjernepauser. Pauser er lovlig hjernedoping. Kom ud og få lidt frisk luft om formiddagen. Dem der går en tur om formiddagen er mindre stressede om eftermiddagen.
Vi skal holde fri. Gå ud og dyrk andre interesser, der frigør dig fra arbejdet, tænk på noget andet og få inspiration ude fra.
”Gør noget dejligt. Så er I mere effektive i morgen”
Med det budskab kunne dagen slutte. Vi håber, at de mange, der havde tilmeldt sig arrangementerne i Aarhus og København og de mange, der fulgte med på livestream, kommer godt videre i jeres arbejdsliv, med jeres nye lille hjælper, men også med fokus på at passe på jeres digitale profil og på jeres ægte intelligens.
Foto Camilla Utke Schiøler