9. november 2016

7 pointer om at skabe noget nyt sammen

De arbejder med det og de får noget ud af det, som de ikke havde fået uden. Det handler om co-creation, som KS havde sat på programmet på KS DAGEN 2016 – KBH. Her får du billeder fra dagen og 7 vigtige pointer.

På KS-DAGEN 2016-KBH delte Rigspolitiet, Velux og Meyers Madhus,og flere andre virksomheder og organisationer, som alle co-creater løs, ud af deres erfaringer. Hvad bruger de co-creation til? Og hvorfor skal du interessere dig for det som kommunikations- og sprogekspert? Det var nogle af de svar de mange KS-medlemmer, der var mødt op på Docken i København, kunne gå hjem med.

Kig alle billederne fra KS-DAGEN 2016 - KBH

Vi har samlet de vigtigste pointer fra de virksomheder, som stillede op på dagen. De handler om de resultater, der er opnået, hvordan de er opnået og hvorfor co-creation er en metode, der er værd at anvende.

Som Steffen Løfvall, der er co-creation ekstert, partner i Cph.Learning og underviser på CBS sagde det, så handler det om at være empatisk og sætte sig ind i andres perspektiver. Og et vigtigt argument for at co-create er, at der ikke opstår ejerskab i traditionelle top-down processer - der er andre veje.

  1. Vi kan se at kriminaliteten falder og det falder sammen med at vi i politiet er blevet mere lydhøre, mindre arrogante og bedrevidende. (Rigspolitiet)

  1. Vi kan ikke gøre det selv, hvis vi skal have folk til at gå med ud og ændre madkulturen i Danmark er vi nødt til at arbejde sammen med andre. (Meyers Madhus)

  1. Sociale netværk kan bibringe noget bredere og mere transparent. (Velux)

  1. Vi co-creater, men vi er nødt til at være utroligt rammesættende, så festivalen kan starte til tiden. (Roskilde Festival)

  1. Hvis vi tør sætte os derud, hvor vi ikke har patent på sandheden får vi nogle andre løsninger end dem vi selv har fundet på. (Silkeborg Kommune)

  1. Omstillingsparathed er en forudsætning, hvis man inviterer gæster helt ind i maskinrummet. (Danmarks Naturfredningsforening)

  1. Co-creation kommer ind i billedet når vi er uenige om både problemet og løsningen. (Steffen Løfvall)

Hvis du vil vide mere om co-creation og forholde dig til, hvordan du som kommunikationsmedarbejder kan spille en rolle i processen, kan du læse denne artikel: Vi udvikler et fælles tredje med co-creation.