6 trin til at udfylde din LinkedIn-profil

Det er altid en god idé at have en gennemskrevet og opdateret LinkedIn-profil – uanset om du er studerende, ledig eller i arbejde.

Når du opdaterer din profil, får du mulighed for at italesætte dine kompetencer og udnytte og udvikle dit netværk. Samtidig sikrer du, at din profil afspejler din faglighed.

Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her 6 trin til at udfylde din LinkedIn-profil, så den er klar, næste gang en karrieremulighed viser sig.

1. Definer dine målgruppe
Ingen kommunikation giver mening uden en målgruppe. Før du kan udfylde din profil, må du gøre dig nogle tanker om, hvem du gerne vil skrive til. Kunder, kolleger, medstuderende, potentielle arbejdsgivere, mulige samarbejdspartnere eller måske medlemmer af dine faglige netværk?

Er din kommunikation målrettet din eller dine målgruppers behov? Start med at formulere dine tanker om dine ideelle modtagere, og hvad de mon ville kunne tænke sig at læse på din profil. Det vil sikre den røde tråd i resten af dine beskrivelser og sikre, at din information er strømlinet og modtagerrettet.  

2. Vis din værdi i din faglige overskrift
Din faglige overskrift er de 120 tegn, du har til at beskrive dig selv og din faglighed i toppen af din profil. Teksten følger dig rundt i dine aktiviteter på LinkedIn og bør derfor fungere som en introduktion til det allervigtigste; nemlig hvad du kan tilbyde.

Hvilken værdi kan du skabe? Hvad er det vigtigste at fortælle om dig selv, din stilling og dine kompetencer? Den faglige overskrift er også meget vigtig i forhold til søgemaskineoptimering, så sørg for at bruge nøgleord på titler eller kompetencer, som du vurderer er særligt relevante, når du skal søges frem.

3. Uddyb og konkretiser din værdi i resuméet
Dit resumé er de 2000 tegn, som optræder umiddelbart under din titel. Dit resumé bør være en udvidelse af din faglige overskrift.

Det kan eksempelvis være den værdi, du har at tilbyde. Det kan være dine 3-5 vigtigste erfaringer, der efterspørges i de job, du leder efter. Det kan være en kort oversigt over din uddannelse og karriere, hvad der gør dig anderledes end dine kolleger/konkurrenter, eller det kan være en oversigt over dine vigtigste faglige resultater.

Der er ikke én rigtig måde at gøre det på. Men resultatet skal helst sidde lige i skabet, da resuméet er noget af det vigtigste i din profil.

Du har også mulighed for at vedhæfte filer og links til dit resumé. Det kan være en god idé, hvis du har et projekt eller et produkt, du er særlig stolt af. Det kan være alt fra dit speciale til en artikel, hjemmeside eller kampagne du har været med til at designe.

4. Konkretiser dine stillinger og uddannelse gennem eksempler
Udfyld begge afsnit så kort og konkret som muligt. Beskriv gerne dine arbejdsopgaver, men fokuser på de resultater, du har opnået i virksomheden eller på uddannelsen:

Hvilket udbytte har du opnået, og hvilke erfaringer tager du med fremadrettet? Hvad var dit bidrag i den store sammenhæng? Sørg for at informationen er fremadrettet og ikke for reflekterende.

Også i denne sammenhæng er links til materialer og projekter godt.

5. Husk både at give og modtage
Anerkendelser/recommendations er skrevet af tidligere kolleger, samarbejdspartnere eller studiekammerater og er typisk knyttet til enkelte projekter.
Fremhævede kompetencer/endorsements er givet af dit netværk på baggrund af din faglighed. Der er delte meninger om relevansen af disse afsnit, men det kan være en god idé at gøre grundarbejdet. Sørg for selv at skrive 5-10 kompetencer, som du gerne vil anerkendes for og kontakt eventuelt tidligere samarbejdspartnere eller kunder og spørg, om de kunne have interesse i at skrive en anerkendelse i forbindelse med et projekt, I har lavet sammen.

At give og modtage recommendations og endorsements er positivt for begge parter, så giv gerne tilbage til andre i dit netværk.

6. Husk billede, kontaktoplysninger og alt det andet …
Der er talrige andre muligheder for materiale, du kan lægge på din LinkedIn-profil. Så her får du en kort tjekliste:

* Dine præstationer og ekstrasektioner (som dækker over certificeringer, udgivelser, projekter, frivilligt arbejde og andet). Disse ting har alle én ting til fælles: Du bør kun udfylde dem, hvis de er relevante, og hvis du mener, de skaber værdi for læseren. Husk, at alt information, der virker overflødigt for din målgruppe, bare stjæler opmærksomhed fra resten af dit indhold.

* Dit billede og coverbillede bør være professionelt og skal gerne signalere en tilknytning til din faglighed

* Tilføj så mange kontaktoplysninger som muligt. De vil ikke være offentlige, men kan gøre det nemmere for dit eksisterende netværk at kontakte dig.

Kommunikation og Sprogs karriereafdeling tilbyder løbende kurser i LinkedIn og kan også give dig målrettet feedback og sparring på din LinkedIn-profil. Kontakt os på vores hjemmeside.