26. september 2018

6 trin til at bruge de sociale medier i din jobsøgning

De sociale medier er år efter år på fremgang, også i jobsøgningsøjemed. En undersøgelse fra careerbuilder.com konstaterer, at 37% af virksomheder screener kandidater på de sociale medier inden en samtale. Den nyeste rekrutteringsanalyse fra danske Ballisager peger samtidig på, at både LinkedIn og Facebook i stigende grad bruges til både screening, rekruttering og stillingsopslag – Facebook er eksempelvis nu den fjerde mest brugte rekrutteringskanal i både det offentlige og private. Så der kan være god grund til at tænke de sociale medier ind i din jobsøgningsstrategi. Kommunikation og sprogs karriereafdeling giver her 6 trin du bør bruge, hvis du vil komme godt i gang.

1. Definer dit formål
Der er mange tilgange til at bruge sociale medier, og du bør vælge en tilgang som du har tid, overskud og ambition til. Hvis du ikke er særlig interesseret i at dele ud af din faglighed til at starte med, er det ikke en god idé at smide en masse ressourcer i at producere artikler til LinkedIn. Hvis du ikke bruger Instagram, er det måske ikke nødvendigt at gøre det til en stor del af din strategi, fordi det vil give mere mening at bruge din ressourcer andre steder. Overvej dit formål og brug din tid fornuftigt.

2. Definer din målgruppe
Virksomheder vægter højt, at man som kandidat kan præsentere sig selv professionelt, også på internettet. Og du vil gerne signalere overfor de virksomheder du er interesserede i at søge ind hos, at du er den rigtige til at løse netop deres opgaver. Hvis din offentlige profil på Facebook signalerer en mangel på seriøsitet, kan det sende det forkerte signal – men det kan det også, hvis din LinkedIn profil fokuserer meget på dine kommunikationskompetencer, og du i virkeligheden gerne vil have et job indenfor marketing.
Sørg for at definere hvem du gerne vil kommunikere til, så du kan målrette dine opdateringer og dine profiler og signalere den rette faglighed og professionalisme. Og at du sender personlige opdateringer til dit nærmeste netværk, men relevante faglige opdateringer bredt.

3. Hold dine profiler opdaterede og relevante
Særligt når det drejer sig om LinkedIn, glemmer mange løbende at opdatere deres profil med nye erfaringer og projekter. Men virksomheder vil ofte, når de kigger på din profil, hæfte sig ved om informationen er relevant og ny. Sørg for, at du løbende har de vigtigste og nyeste informationer delt på de sociale medier, og at du ’brander’ dig selv på det job eller branche du gerne vil have. Så er det nemmere for en potentiel arbejdsgiver at finde dig.

4. Vær aktiv, også ud over dit nærmeste netværk
Det er ikke nok ’bare’ at sidde på sin egen profil, og forvente at virksomhederne kommer til en. Sørg for at følge relevante grupper og virksomheder, deltag i faglige diskussioner eller dele nyheder og artikler. Du behøver selvfølgelig ikke gøre det hele, men aktivitet placerer dig automatisk højere i de sociale mediers søgealgoritmer, og gør det derfor også nemmere for virksomheder at finde dig, samtidig med at du når ud til flere potentielle virksomheder. Så vælg en metode som virker relevant i forhold til dit formål.

5. Spil på de individuelle sides styrker
LinkedIn er godt til at vedligeholde et effektivt fagligt netværk og lave dybdegående research. Twitter er godt til at komme i dialog med arbejdsgivere eller følge med i aktuelle debatter. Facebook er en god måde at nå bredt ud med information om din jobsøgning til venner og bekendte. Læg en strategi for, hvordan du vil bruge de enkelte medier i din jobsøgning, og overvej hvordan du vil vægte din tid på de enkelte medier i forhold til din aktuelle strategi.

6. Definer en samlet strategi for dine sociale medier
Hvis en arbejdsgiver finder din profil på Facebook, så sørg for at have links til din hjemmeside, LinkedIn, Twitter, eller andre sociale medier hvor du aktivt arbejder med jobsøgning og dit personlige brand. Sørg samtidig for, at du har en samlet strategi for det indhold du lægger ud på de enkelte medier, så arbejdsgiveren kan se den røde tråd i dit offentlige indhold.