30. november 2016

6 karrieremyter, du ikke skal falde for

Der er mange myter, når det kommer til jobsøgning og karriereudvikling. Ikke mindst fordi man får mange forskellige ting at vide, afhængigt af hvem man spørger. Og det kan være svært at vide hvad man skal tro på, når det drejer sig om alt fra brancheskift til karrieremuligheder. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling guider dig her igennem 6 af de mest almindelige karrieremyter.

Myte 1: Det er svært at skifte mellem det offentlige og private, eller at skifte væk fra en branche man har været i længe

Der er nogle aspekter der kan gøre det svært at skifte branche, eller mellem det offentlige og private. Man etablerer eksempelvis typisk sit professionelle netværk indenfor sit felt, og der er opgaver som ofte er en del af arbejdet i én branche, men ikke i en anden. Der er derfor en grad af specialisering, man skal finde ud af at overkomme, hvis man ønsker at skifte branche eller spor.
Men det er slet ikke så svært et skift, som mange mennesker tror. Virksomheder og organisationer er først og fremmest interesseret i medarbejderens faglighed og hvad man kan tilbyde dem, og ikke hvilke arbejdspladser man tidligere har været på. Der er derfor intet, der forhindrer en i at søge en stilling i en helt anden branche, hvis man selv forstår at vinkle og sælge sin faglighed i retning af andre behov.

Myte 2: Det er vigtigt at få en helt bestemt titel

Mange har en forståelse af, at det er vigtigt at få en helt bestemt arbejdstitel, eller lægger vægt på kun at søge stillinger med en bestemt titel. Måske man gerne vil være projektleder, chefkonsulent eller social media manager. Det er dog meget forskelligt hvad både virksomheder og samfundet som helhed lægger i en bestemt titel, og den samme titel kan dække over helt forskellige opgaver, afhængig af virksomhed og branche. At opnå en bestemt titel betyder derfor meget mindre, end at opnå de opgaver man er interesserede i at løse. Man bør derfor i stedet fokusere på at få de arbejdsopgaver man gerne vil løse, og den faglighed man gerne vil udvikle.

Myte 3: Der er så meget konkurrence om kommunikationsstillingerne, at det dårligt kan betale sig at søge opslåede stillinger

Det er rigtigt at der er meget konkurrence på kommunikationsarbejdsmarkedet, og attraktive, bredt opslåede stillinger kan have mange hundrede ansøgere. Men for det første er det ikke alle stillinger det er gældende for. Mange spændende stillinger får en hel del færre ansøgninger, måske fordi de ikke er i en branche som traditionelt anses som interessant, eller fordi stillingen kun er opslået på enkelte websider eller på LinkedIn. For det andet er kommunikationsfaget bredt, og der er mange mere nichefaglige stillinger, som får langt færre ansøgere end de mere brede. Og for det tredje kan man aldrig være sikker på, præcis hvad en arbejdsgiver fokuserer på, og man kan derfor altid være heldig at ramme ned i et helt særligt behov. Man kan regne med en grad af konkurrence, men det er ikke umuligt at få job på opslåede stillinger.

Myte 4: De fleste er afklarede omkring deres karrierevej

Sandheden er, at langt de fleste mennesker flere gange i løbet af deres liv kan blive i tvivl omkring deres karriere. Ens prioriteter og interesser skifter helt naturligt i løbet af et arbejdsliv, og drømmejobbet, når man er 25 er med alt sandsynlighed ikke det samme som når man er 45. Man bør derfor acceptere at man sjældent har én karriere, som er en ren progression mod et fastlagt mål, men oftere har mange karrierespor, som kan gå i flere forskellige retninger. Det er helt normalt at skifte spor eller opgaver, når ens prioriteter og interesser ændrer sig.

Myte 5: Man skal være glad i sit arbejde

Det er altid positivt, hvis man hver dag kan finde glæde, værdi og overskud i det arbejde man laver. Men det er ikke alle der oplever, at deres arbejde også er deres passion, i hvert fald ikke hele tiden. Det er både fuldt forståeligt og okay, hvis man i perioder er træt eller utilfreds med dele af sit arbejde. Det vigtigste er, at man i sit arbejdsliv kan få udnyttet sin faglighed, og at ens arbejde ikke går ud over ens fritid og psykiske velfærd.

Myte 6: Man skal sidde i en stilling et stykke tid før man må skifte

Der er relevante grunde til, at blive i en stilling en vis mængde tid før man skifter videre. Det plejer at tage mindst et par år, før man har samlet alt den erfaring man kan i en stilling, er begyndt at producere nogle resultater, og har opbygget en faglighed, man kan tage med videre. Samtidig vil man gerne signalere i sit CV, at man ikke konstant hopper fra ansættelse til ansættelse, men har en loyalitet overfor sin arbejdsgiver.

Men ens personlige og faglige velfærd er altid det vigtigste, og man bør ikke fortsætte i en stilling, hvor man ikke trives fagligt og socialt, bare fordi man vil opfylde et krav om at sidde i stillingen en vis mængde tid. Arbejdsmarkedet er nået til et punkt, hvor mange kun sidder i et job et par år af gangen, og kortere ansættelser er også blevet normalt. Så længe man ikke gør det for meget, er det derfor okay at have enkelte korte ansættelser på sit CV, hvis bare man kan forklare dem ordentligt.