En god kultur til at give feedback på arbejdspladsen er enormt vigtig. Det sikrer ikke bare at processer bliver optimeret og at arbejdsgange flyder bedre, men skaber også bedre stemning i et team og kan være med til at forhindre, at frustration og bitterhed bygger sig op mellem mennesker.
Her kommer 5 fokuspunkter til at udvikle en sund feedbackkultur:
1. Sørg for, at alle forstår den interne magtrelation og er opmærksom på den
En essentiel del af feedback er at forstå, at den er svær at tage ud af kontekst. Der er forskel på, når en leder giver sin medarbejder feedback, og når en medarbejder giver feedback til sin leder. Selv når kollegaer giver feedback til hinanden, gør det en stor forskel, om det er en erfaren kollega, der giver feedback til en nyansat eller omvendt. Feedback bør være formidlet og struktureret, så den anerkender de interne magtrelationer mellem mennesker.
2. Sørg for, at feedbackprocesser er en dialog med plads til fælles refleksion
Feedback fungerer bedst, hvis begge parter kan få lov til at sige noget. Det betyder ikke, at feedback nødvendigvis skal gå ’begge veje’, og begge parter skal dele holdninger til hinandens arbejde – for feedback må gerne være fokuseret på et bestemt udviklingsområde eller arbejdsopgave. Men det betyder, at feedback ikke bør være befalinger, men beskrivelser af problemer, som er op til en diskussion. Det åbner også op for, at løsninger kan findes på mange forskellige måder. Både i udviklingen af arbejdsindsatsen, men også i udvikling eller optimering af processer, eller ved at ændre opgavens indhold.
3. Sørg for, at feedback altid gives aktuelt
Formålet med feedback er at sikre, at man kan gøre sit arbejde bedre og at opgaver bliver løst på den bedst mulige måde. Den bør derfor altid gives så hurtigt som muligt, så man enten kan ændre procedure eller skabe bedre fælles forståelse. Feedback givet uger eller måneder senere vil ofte automatisk føles negativt, og bærer sjældent noget godt med sig.
4. Skab en kultur, hvor der balanceres positiv og konstruktiv feedback
Konstruktiv feedback er selvfølgelig vigtig, for det er den der sikrer forbedringer. Men en god feedbackkultur er karakteriseret ved en blanding af positiv og konstruktiv feedback – at der både er plads til at rose det der virker, og til at udvikle det der kunne gøres bedre.
5. Forstå at alle er forskellige, og tilrettelæg derefter
Feedback er en kompleks proces, for alle mennesker er forskellige og har behov for feedback som ræsonnerer for dem. Nogle mennesker har det godt med feedback ansigt til ansigt til et teammøde, hvor de kan snakke om både indhold og kontekst. Andre foretrækker skriftlig feedback, gerne bakket op af data og statistik, for at evaluere på deres indsats. Og andre foretrækker deres feedback i en 1-til-1 kontekst, med god tid og i et trygt rum. Det ved man nærmest aldrig, før man spørger, og derfor er det generelt vigtigt at etablere rammer for feedback, som alle kan spejle sig selv i.
Hvis I vil i gang med at arbejde med feedback på jeres arbejdsplads, så prøv at sæt jer ned med ovenstående overvejelser og diskuter, hvordan jeres team kan skabe bedre processor for evaluering og feedback. Alene det at tage snakken kan ofte være et vigtigt første trin.
Foto Unsplash