5 tips: Sådan sikrer du et positivt samarbejde
17. november 2016
Undervurderer du af og til, hvor meget du selv kan være med til at påvirke arbejdsmiljøet, og tør du arbejde med sig selv og din egen måde at håndtere problemer og konflikter på i samarbejdssituationer? Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her 5 tips til, hvordan du som medarbejder kan støtte op om et positivt og effektivt samarbejde med dine kolleger.
Et positivt arbejdsmiljø er skabt af mange forskellige ting: God ledelse, gode arbejdsforhold, fornuftig arbejdsfordeling og meget andet. Her får du 5 tips til, hvordan du kan bidrage til et positivt samarbejde på din arbejdsplads.
1. Spørg dig selv, om dine følelser er berettiget. Man er ikke altid logisk i sin kritik af andre, og samarbejder på arbejdet er ingen undtagelse. Det kan både være fordi man blander følelser ind i billedet, og i vrede eller irritation tager unødvendige konflikter som i virkeligheden skyldes noget andet. Men det kan også være fordi, man fejlvurderer situationen: Måske ens kollega har helt legitime grunde til ikke at være til et møde eller overholde en deadline - grunde som man bare ikke kender til. Når du bliver irriteret på en person i et samarbejde, så tag en dyb indånding og spørg dig selv, hvad problemet egentlig er. For det kan ofte skyldes noget eksternt, som ligger udenfor både din og deres kontrol.
2. Selv hvis irritation er berettiget, så lær at tilgive. Det er umuligt for enhver medarbejder altid at yde sit bedste, og nogle gange bliver deadlines overskredet, møder udskudt eller opgaver løst mindre tilfredsstillende. Det kan resultere i en naturlig irritation, men alle kan risikere at lave fejl eller glemme aftaler. Lær at tillade fejl og at tilgive kolleger, for det vil i alle tilfælde styrke samarbejdet fremadrettet.
3. Hav et formål med alle dine udtalelser, og sørg altid for at have noget positivt med. Man må gerne kritisere sine kollegers arbejde og komme med feedback, men al feedback bør være konstruktiv og formålsorienteret. Gode samarbejder er afhængige af, at man ikke konstant kritiserer eller tvivler på andres indsats, men kan stole på at arbejdet bliver gjort ordentligt. Overvej eventuelt altid at begynde og afslutte din kritik med en positiv kommentar eller forklaring, som signalerer at du har sat dig ind i materialet og anerkender det positive, men at du har en række punkter du mener kunne forbedres.
4. Vær den første til at anerkende egne fejl. Alle mennesker kommer til at lave fejl i deres arbejde, også dig. Og ved at prøve at lægge skjul på eller underdrive egne fejl, kan man risikere at virke distancerende eller arrogant. Hvis du laver en fejl, så forklar din situation og uddyb gerne hvad grundlaget er for den. Men vær også den første til at anerkende, og forsikre at det er noget du håber at forbedre eller ikke vil gøre igen.
5. Anerkend andres faglighed. Ingen mennesker er ens, og når man er en del af et samarbejde, vil man ofte sidde i en gruppe med meget forskellige kompetencer og fagligheder. Men man vil ofte have lyst til at være en del af så mange processer som muligt, uden at anerkende at andre måske ville være mere kvalificerede. Afstem forventninger og lær at respektere andres faglighed, og at kende begrænsningerne for din egen. Så kan I lave en arbejdsfordeling, hvor alle kan arbejde med det de er bedst til.