12. oktober 2016

4 trin: Sådan formidler og fremhæver du din faglighed på arbejdspladsen

Er du sikker i din faglighed og kan du forklare dine kompetencer? Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her en række trin til at afklare, hvordan du bedst kan fokusere og formidle din faglighed og dine kompetencer til din chef og dine kolleger.

Om det er til udvikling af materiale, til en fremlæggelse eller bare i en løbende dialog med sin chef eller kolleger, kan det være rigtig svært at forklare sine kompetencer og være sikker i sin faglighed. Særligt hvis man gerne vil formidle den til mange forskellige interessenter, eller hvis man arbejder med en tungere eller nichepræget faglighed.

1. Dit første skridt bør være at danne dig et samlet overblik over, hvad du kan og vil tilbyde. Du sidder typisk både med en bred vifte af kompetencer og ansvarsområder du har opnået i din nuværende stilling, og en større faglighed fra din uddannelse og/eller tidligere ansættelser. Meget tvivl omkring formidling starter derfor med, at du ikke ved præcis HVAD det er du vil formidle. Lav en liste over dine relevante kompetencer, og dan dig et overblik over de roller du kan indtage på din arbejdsplads. Du kan læse mere om kompetenceafklaring, og få et par anbefalinger og skabeloner på vores hjemmeside

2. Dit næste trin bør være at forstå din rolle i relation til dine kolleger og deres behov. Alle dine kolleger sidder med deres egne ansvars- og kompetenceområder, og din rolle er at kunne supplere deres arbejde ved at tilføje din egen ekspertviden. For at du kan vide præcis hvad du skal tilføje til fællesskabet, er det derfor vigtigt at vide hvad dine kolleger ved i forvejen, og hvad det er særligt vigtigt for dig at byde ind med. Hvad er din rolle i fællesskabet, og hvordan undgår du at træde andre over tæerne? Tag eventuelt diskussionen direkte med din chef og kolleger, og spørg ind til om der er fagligt input det er særligt vigtigt for dem, og om der er information eller sparring de kunne være særligt interesseret i.

3. Dit næste trin er at forberede dig på at formidle både kort og langt. Der er meget snak om elevatortaler, netop fordi der er en række fordele ved at kunne kondensere sin faglighed ned til en helt kort præsentation. Men samtidig er der også en værdi i at kunne eksplicitere og gå i dybden, når dig og din kerneopgave er i fokus. Forbered dig på at skrive og/eller beskrive din rolle og kompetencer i forskellige længder: En linje, en paragraf, en side. Hvad lægger du vægt på? Hvordan sørger du for, at den vigtigste information kommer igennem uanset hvad? Hvad det er det vigtigste at uddybe, hvis du har tid og plads?

4. Det sidste skridt er altid at reflektere over situationer og kontekster. Måske er det ikke over morgenmaden, at du skal gå helt i detaljer med dine opgaver. Men måske du godt kan skrue op for det faglige niveau, hvis du skal lave en præsentation til afdelingsmødet. I alt fald er konteksten, som altid, meget vigtig for den kommunikation du skal ud med. Hvad er det vigtigste i dit arbejde, hvis det skal formidles klart til en udefrakommende målgruppe? Hvordan ville du modsat præsentere dig selv, hvis du er til en konference med andre med din kernefaglighed?