4 tips: Sådan overlever du en lang arbejdsuge

12. oktober 2017

Efteråret er en travl periode for mange virksomheder, og derfor også for mange hårdtarbejdende medarbejdere. Og når der er deadlines der skal nås, tekster at skrive og kunder, klienter, medlemmer eller borgere at gøre tilfredse, kan man risikere at løbe ind i nogle meget lange og stressende arbejdsuger. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her 4 tips til, hvordan du kommer igennem de lange uger, når opgaverne begynder at tårne sig op på dit skrivebord.

1. Tag tingene ét skridt af gangen
Det kan være fristende at planlægge langsigtet fra starten: At sætte tonsvis af korte deadlines og planlægge at løse mange opgaver på kort tid for at skabe lidt luft i den anden ende. Men ofte vil du risikere at stresse dig selv unødigt, hvis du hele tiden fokuserer på hvad der kommer efter. De fleste mennesker er dårlige til multitasking, og hvis man hele tiden er fokuseret på andre opgaver, multitasker man i hovedet, hvis ikke i praksis.
Tag i stedet opgaverne én af gangen. Sæt en optimistisk deadline, men arbejd igennem. Hvis du har opgaver som du bliver ved med at tænke på og udskyde, så løs de opgaver med det samme, så de ikke hænger dig over hovedet hele arbejdsdagen. Og tag ellers opgaverne én af gangen, så du kan tillade dig selv at være fokuseret.

2. Vær ærlig overfor dine kollegaer
Hvis du er travl, har man sjældent overskud til at bruge særlig lang tid på at sparre eller løse nye opgaver, som ikke ligger lige foran en. Samtidig vil man ikke fremstå som en dårlig kollega, og man vil ofte gerne hjælpe, når andre har brug for det. Men det er sjældent positivt, hvis det står i vejen for at man får løst sine egne opgaver til tiden.
For at imødekomme det, så sørg for at gøre det klart overfor dine kollegaer, hvis du har nogle stramme deadlines og gerne vil arbejde i fred. Sæt et skilt på kontordøren, sæt tid af i din kalender, eller undersøg muligheden for at booke et mødelokale eller arbejde hjemme. Orienter dem eventuelt på forhånd om at du har nogle vigtige opgaver du skal have løst, og om de vil kunne udskyde møder eller henvendelser et par dage, indtil du har styr på det. Det skaber både ro og en kollektiv forståelse.

3. Giv dig selv pauser, korte og lange
Det er vigtigt at skabe luft i hverdagen på alle de måder man kan, så man kan fokusere, tænke klart og koble af. Det gælder både på arbejdspladsen, men også for den tid man bruger hjemme.
Giv dig selv lov til at holde nogle pauser i løbet af dagen, der er lidt længere end bare turen til kaffemaskinen – gå en tur ned af gangen, sig hej til en kollega, eller brug et par minutter på at sidde i et tomt mødelokale. Og når du kommer hjem, så giv dig selv lov til at koble af og fokusere på noget helt andet: Sluk for arbejdsmobilen, drop at checke mailen, og brug tiden på aktiviteter, inden du sætter dig foran fjernsynet eller går i seng. Om det så er at læse en bog, løbe en tur eller lave noget mad, handler det om at fokusere på en bevidst aktivitet, der ikke er arbejde. Hvis du kan stå 15 minutter tidligere op hver morgen, og lave en kort aktivitet, inden du går på arbejde, er det også en rigtig god idé til at skabe plads i en travl hverdag.

4. Vær social, selv om det kan være trættende
Selv om du har nogle meget lange og stressende dage, hvor du mest af alt bare har lyst til at komme hjem i seng, bør du alligevel skabe plads i din hverdag til venner og familie. Ligesom det er vigtigt at holde pauser for at definere klare afbræk fra hverdagen, er det vigtigt at være bare en smule socialt aktiv, så du ikke føler at dit liv går i stå i de travle perioder.
Planlæg eventuelt aktiviteter sidst på ugen eller i weekenden, så du har noget at se frem til, når arbejdet virker overvældende. Stress handler meget om perspektiv, og selv svære opgave kan virke mere overkommelige, hvis man kan se en ende på dem.