4 ting du gør galt på LinkedIn

Hvad er din undskyldning for ikke at være aktiv på LinkedIn? Det er det foretrukne medie for de fleste professionelle, men det største problem er, at de ikke bruger mediet rigtigt. Få 4 råd til, hvordan du kan blive bedre til LinkedIn.

”Virker det overhovedet?”
”Får nogen nogensinde job på det?”
”Er det ikke forældet?”

Der er mange undskyldninger, man hører fra folk, når de skal forklare, hvorfor de ikke er på LinkedIn. Og det kan være svært at gennemskue, præcis hvilken værdi mediet har. Der er mange gode grunde til, at det stadig er det foretrukne sociale medier for de fleste professionelle – men det største problem er ofte, at de bare ikke bruger mediet rigtigt. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her 5 gode grunde til, hvorfor det er en god idé at være på LinkedIn.

1. Du gør ikke brug af de muligheder der er på mediet
Der er intet andet medie der gør præcis hvad LinkedIn gør. Ikke alene er det det eneste sociale medie med en dedikeret faglig profil med en høj grad af offentligt indhold, det har også en integreret blogportal, en kæmpe mængde dataressourcer, og en stor dansk faglig brugerflade: LinkedIn er Danmarks næststørste sociale medie, hvis man ikke inkluderer unge brugere. Og det bliver brugt i stigende grad, særligt af virksomheder til rekruttering.
Og der er mange muligheder, som de fleste ikke gør brug af. For selvfølgelig kan man bruge det til at opbygge et netværk og have et CV online. Men det er kun begyndelsen. LinkedIn giver dig mulighed for at følge ledende topchefer og virksomheder indenfor din branche, og få faglig inspiration fra både nationale og internationale kilder. Den giver dig mulighed for debat og netværksdannelse med mennesker specifikt indenfor din faglighed, i grupper, opslag og blogindlæg. Den giver dig en unik jobagent, som også øger din synlighed over for recruitere indenfor din branche. Og så giver den dig adgang til kæmpe mængder af data, om alt fra uddannelser og virksomheder til besøgstal og søgestatistik. Så der er god grund til at gå på opdagelse på mediet.

2. Du er ikke aktiv
Hvis man virkelig vil have noget ud af LinkedIn, skal man være aktiv. På trods af det, viser undersøgelser at langt de fleste ikke bruger LinkedIn særlig aktivt – mange logger kun på mediet en sjælden gang imellem, og er ikke specielt aktive selv når de gør det. Men LinkedIns algoritmer belønner aktivitet. Og hvis du bare har en nogenlunde udfyldt profil, men ellers ikke bevæger dig rundt på mediet, vil du hurtigt opdage at der ikke sker ret meget.
Derfor er det en fin idé at spørge: Hvordan kunne du tænke dig at være aktiv på mediet? Vil du skrive eller dele spændende faglige opslag? Vil du lave noget videoindhold, som kan trække opmærksomhed til dig? Vil du deltage i debatten i grupper, på virksomhedssider eller på andres opslag? Vil du aktivt finde nye kontaktpersoner og udvide dit netværk? Vil du aktivt pleje dit eksisterende netværk, eventuelt ved at skrive dem anbefalinger eller anerkendelser? Eller vil du bare sørge for at læse opslag og like indhold du kan lide? Du kan, og bør, ikke gøre det hele. Men du vil erfare, at hvis du bare er lidt mere aktiv end du plejer, vil du også se mængden af besøgende til din profil stige i den anden ende.

3. Du er ikke synlig
Kernen i LinkedIn er deres søgemaskine – et fantastisk værktøj, hvor både virksomheder og privatpersoner kan søge på tusind forskellige kriterier for at finde præcis de grupper, virksomheder eller mennesker som de leder efter. Men det betyder også, at hvis du ikke kan findes gennem LinkedIns søgemaskine, eksisterer du nærmest ikke på mediet.
Du bør derfor sørge for at lægge arbejde i at gøre din profil så synlig som du kan. Udfyld så mange afsnit som overhovedet muligt, så alt relevant information er tilgængeligt og søgbart. Definer dine privatlivsindstillinger, så du sørger for at alt information du gerne vil dele offentligt, er tilgængeligt. Definer de vigtigste søgeord du gerne vil findes på, og sørg for at de er synlige i din overskrift, resumé og stillingsbetegnelser. Prøv at søge på nogle af de nøgleord, se hvordan du placerer dig i forhold til andre i dit netværk, og brug det som hjælp til at finde de mest relevante. Og sørg for løbende at opdatere din profil med nye projekter, initiativer eller information – det hele hjælper!

4. Du er ikke opsøgende
Mange kan føle at de er ’aktive jobsøgende’ alene fordi de bruger tid på LinkedIn, men i sidste ende vil enhver interaktion der ender i et job kræve, at én eller anden tager det første skridt og sender en besked. Og den person kan lige så godt være dig. Når du finder en person som du tror kunne være værdiskabende for din karriere, skal du turde forbinde til dem. Hvis du er jobsøgende, skal du turde række ud til kontaktpersoner der kan hjælpe dig. Og hvis du får forbindelse med en person efter et arrangement eller gennem netværk, skal du turde følge op, invitere forbi til en kop kaffe eller på anden måde udnytte kontakten. Et passivt netværk er selvfølgelig rart, men hvis det ikke kan aktiveres, er det ikke til meget hjælp!