4 marketingværktøjer, din virksomhed skal i gang med at bruge

Kender du de nye og smarte værktøjer, som kan hjælpe dig med at udvikle dine kampagner og dermed dit brand på tværs af mange forskellige kanaler? Når du har læst denne artikel kan du tale med om Zapier, et smart værktøj, som nemt og ukompliceret kan integrere forskellige dele af dit marketingflow, AdEspresso, som er et automatiseret værktøj, som hurtigt og meget intuitivt kan lave og analysere kampagner på tværs af Facebook, Instagram og Google AdWords, Hotjar, der er et værktøj, som har mere fokus på brugerrejsen hos de besøgende samt SEMrush, der er et fantastisk værktøj til at indsamle data, bygge strategier og drive trafik til din hjemmeside.

Den digitale udvikling har ændret billedet af marketing radikalt over de sidste årtier, og hvert år ser vi stadig nye tendenser og buzzwords: Marketing automation, social media management, analytics, testing, content marketing og influencers snakkede man ikke meget om for bare fem år siden. Når man som marketingfaglig skal følge med, er det en god idé at følge med i den digitale udvikling – for der kommer hele tiden nye smarte værktøjer, som kan hjælpe dig med at udvikle dit brand og produkt på tværs af mange forskellige kanaler. Kommunikation og Sprogs faglige afdeling giver dig her et bud på en række værktøjer, som kan gøre dit arbejde meget nemmere.

1. Marketing Automation: Zapier
Zapier er et smart værktøj, som nemt og ukompliceret kan integrere forskellige dele af dit marketingflow. Programmet kobler dine forskellige platforme (alt fra Mailchimp og Facebook til Excel og Github) og tillader dig at lave ’zaps’, hvor en handling på én platform skaber en lignende handling på en anden. Vil du poste den samme opdatering på tværs af medier, eller bare på flere forskellige Facebooksider på én gang? Vil du poste dine nye Youtubevideoer til Facebook med det samme? Eller vil du automatisk dele dine nye Wordpress-artikler gennem mail eller sociale medier? Zapier har al den funktionalitet, og meget meget mere. Det er næsten kun fantasien der sætter grænser.

2. Sociale medier: AdEspresso
Har du også lidt svært ved at holde styr på dine AdWords, eller har du brug for analyseværktøjer eller ressourcer til at optimere dem? Hootsuites AdEspresso er et automatiseret værktøj, som hurtigt og meget intuitivt kan lave og analysere kampagner på tværs af Facebook, Instagram og Google AdWords. Du kan eksempelvis nemt teste forskellige billeder, overskrifter, tekster og lignende, for at finde frem til det der bedst virker – hurtigt og intuitivt. Og så giver platformen samtidig adgang til en masse hjælp og ressourcer, hvis du har brug for sparring eller inspiration.

3. Analytics: Hotjar
Når man snakker ‘analytics’ vil mange selvfølgelig gøre brug af Googles analyticsløsning, som er både nem og har en masse af den vigtigste funktionalitet. Men der findes også andre værktøjer, som nogle gange kan dække behov, man ikke engang troede man havde. Hotjar er eksempelvis et værktøj, som har mere fokus på brugerrejsen hos de besøgende: Gennem heatmaps, visitor recordings og formularanalyser kan du følge med i præcis hvordan besøgende interagerer med jeres sider, hvor de falder fra, og hvilke veje rundt på jeres hjemmeside der virker som de mest intuitive. Og så har det samtidig nogle smarte feedbackløsninger, som kan give jeg direkte adgang til jeres besøgendes egne tanker.

4. Content Marketing: SEMrush
Du kender det måske i forvejen, men det er også fordi det virker: SEMrush er et fantastisk værktøj til at indsamle data, bygge strategier og drive trafik til din hjemmeside. Gennem brugbare værktøjer til backlinks, keyword research og konkurrentanalyser, kan SEMrush give dig helt nye forståelser for hvordan jeres hjemmeside positionerer sig i forhold til jeres konkurrenter – og hvorfor.