15. marts 2017

4 gode grunde til at bruge sociale medier i din jobsøgning

Du kan vinkle til din fordel, hvis du fra starten tænker de sociale medier med som en del af din jobsøgning – uden at miste muligheden for et privatliv. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver her er et par tips til, hvorfor og hvordan du kan udnytte sociale medier i din jobsøgning. Og hvorfor du måske burde prøve nye sociale medier af, og ikke kun dem du bruger i forvejen.

Der er mange holdninger til brugen af sociale medier til jobsøgning, men udviklingen gør det stadig vigtigere at have en digital tilstedeværelse. En stadig stigende mængde virksomheder slår stillinger op på de sociale medier før de går til de traditionelle jobsites, og nogle virksomheder rekrutterer udelukkende gennem LinkedIn. Men sociale medier er også bare blevet en grundlæggende del af den moderne medievirkelighed, og kan derfor være en del af jobsøgnings- og karriereforløb på mange andre måder.

Her kommer 4 gode grunde til at bruge sociale medier i din jobsøgning:

1. Det signalerer, at du er orienteret mod både dit brand og nye medier
Hvis din digitale tilstedeværelse skal være relevant for din jobsøgning, er det vigtigt at du som kandidat kan præsentere dig selv fagprofessionelt på en måde, som får dig til at skille dig ud. Særligt når det drejer sig kommunikationsfaget, hvor sociale medier i sig selv kan være en faglighed, kan det være essentielt at skille sig positivt ud i forhold til de andre kandidater. En solid tilstedeværelse på sociale medier kan i den sammenhæng signalere, at du tænker over hvordan du fremstiller dig, er nysgerrig på den nyeste udvikling, og at du har en forståelse for personlig og professionel brug af nye medier.

2. Du kan selv styre det billede, som virksomheder får af dig som kandidat.
Selv virksomheder som ikke direkte rekrutterer på sociale medier, eller har en stor digital tilstedeværelse, vil være nysgerrige og bruge sociale medier til at blive klogere på potentielle kandidater. Hvis en virksomhed er interesseret i din ansøgning, vil du derfor ofte opleve, at de vil tage et kig på dine profiler på de sociale medier for at lære mere om dig: Hvordan kommunikerer du? Hvad skriver du om din fritid? Kommer din faglighed til udtryk på andre måder, end det der står i dit CV? Hvordan vil du passe i virksomhedens kultur?
Ved at være opmærksom på dette, kan du sørge for at der er relevant information tilgængelig, også på din offentlige profil, som får dig til at virke interessant for en potentiel arbejdsgiver. Sørg for at segmentere dine kontakter og målrette dine opdateringer, så du signalerer den rette professionalisme i din offentlige profil, og kun sender personlige opdateringer til dit nærmeste, personlige netværk.

3. Det øger din synlighed overfor relevante kontaktpersoner og netværk
Fordi det kan være svært at bruge tid på alle sociale medier på én gang, vil man ofte vælge kun at være på enkelte medier – og måske ikke engang så meget som man burde. Men en stor mængde netværk, dialog, research og sparring foregår udelukkende digitalt, og ofte kun bundet på bestemte medier. Der er derfor meget man kan gå glip af, hvis man kun sidder på Facebook – og meget at vinde, hvis man er synlig andre steder. At deltage i debatter, følge relevante virksomheder og grupper, gør det muligt at komme i direkte kontakt med mange nye fagpersoner og netværkspartnere.
Hvis man gerne vil øge sin synlighed, er det dog vigtigt at man også har noget at præsentere. Sørg for at gennemarbejde dine profiler, og vær aktiv på de medier du er del af. Så sikrer du både et højere niveau af synlighed, og er sikker på at kunne se når muligheder byder sig.

4. Det er et stærkt værktøj til research
Om det så drejer sig om viden om en enkelt virksomhed, en branche eller en ny trend, eller måske spændende jobopslag eller arrangementer, er de sociale medier en evig kilde til meget forskellig relevant information, som kan være svær at finde andre steder. På LinkedIn kan du finde jobopslag, viden om virksomheder, relevante faggrupper, eller slå interessante fagpersoner op. På Twitter kan du følge med i aktuelle faglige og politiske debatter. På Facebook kan du på virksomhedssider finde både relevant information og følge med i debatter og kundehenvendelser. På Instagram kan du finde nye trends, og danne dig et billede af, hvordan forskellige virksomheder bruger billedmedierne i deres branding og markedsføring. Og det er kun begyndelsen. Dan dig et overblik over, hvad de forskellige medier kan – og dyk så ned i de muligheder, der præsenterer sig.