27. april 2016

3 tips: Hvordan får du din motivation til at skinne igennem i jobansøgningen?

Mange jobsøgere snubler, når de skal formidle deres motivation. Det kan nemlig være svært at fremstille motivationen for at søge en stilling og virksomhed, som man ikke kender eller mangler erfaring med. Og så kan det være svært at formidle motivation og interesse på skrift, uden at det virker kunstigt. Kommunikation og sprogs karriereafdeling giver dig her 3 tips til, hvordan du sikrer, at motivationen skinner igennem i din jobansøgning på en autentisk måde.

1. Lav din research. Som i alle jobsøgningsprocesser handler det om at imødekomme virksomhedens ønsker og behov. Og for at kunne fremstille din motivation overbevisende, må det tage udgangspunkt i virksomheden, dens kunder, brand og arbejde.
Læs deres hjemmeside, nærlæs jobopslaget, slå dem op på sociale medier, gennemgå deres nyheder og seneste resultater. Og bemærk alt, som vækker en oprigtig interesse hos dig, selv hvis det er lidt skævt. Hvad er virksomhedens kerneleverance? Hvordan skiller den sig ud fra sine konkurrenter? Hvad er der af planer for fremtiden? Alt som kan være relevant i ansøgningen.

2. Fokuser på både din personlige og din faglige motivation. Der kan defineres to forskellige slags motivation, og begge kan være relevante at have med i en jobansøgning.
Den faglige motivation handler om, hvorfor du er motiveret af den konkrete stilling og dens opgaver. Er der nuværende eller tidligere kunder, du synes kunne være spændende at samarbejde med? Har de lavet projekter du synes var spændende? Er der opgaver i stillingsopslaget du er særligt motiveret af, og har idéer til at gå hurtigt i gang med?
Den personlige motivation handler om, hvorfor og hvordan du personligt kunne se dig selv som en del af deres virksomhed. Står de for en sag eller et produkt, som du også brænder for? Er de del af en branche, som du føler dig motiveret for at være en del af? Har de en særlig størrelse, struktur eller historik, som du synes er spændende? Den personlige motivation behøver ikke et fagligt udgangspunkt, men handler om at signalere, at du tror du vil passe ind i virksomhedens kultur og sociale omgangskreds, og kan se dig selv være hos virksomheden i en længere periode. 

3. Lad din personlighed skinne igennem. Ofte virker motivation i en jobansøgning kunstig, fordi man ikke lægger nok af sig selv bag ordene. Selvfølgelig skal en jobansøgning ikke være alt for personlig, men det kan virke stærkt at knytte en anekdote eller en historie til ansøgningen, som viser din interesse i virksomheden, stillingen eller branchen. Har du tidligere arbejdet med området, og vil det gerne igen? Har du en personlig tilknytning til virksomheden eller dens brand? Hvad var dine tanker da du så opslaget? Har du mødt dem eller deres produkter i din hverdag?

Fokus bør stadig ikke være på dig, men på forholdet mellem dig og stillingen eller virksomheden.