13. maj 2020

3 skrivetips til din ansøgning

/files/assets/news/bruce-mars-credits.jpg

Når du skriver en ansøgning, er det en god ide at spørge dig selv, om den er passiv, reflekterende eller fremadrettet. Kommunikation og Sprogs karriereteam giver dig her gode idéer og konkrete eksempler, så du kan forbedre din ansøgning og gøre den motiveret, fremadrettet og fokuseret på virksomhedens behov.

At skrive en motiveret ansøgning er en disciplin i sig selv – som jo er ekstra svær, fordi virksomheder er forskellige og kan lægge vægt på forskellige ting. Men der er nogle aspekter af en ansøgning der altid er vigtige: At være motiveret, fremadrettet og fokuseret på virksomhedens behov. Det kan dog være nemt at stirre sig blind på sit eget materiale, og være i tvivl om hvor tæt man egentlig lægger sig op ad virksomhedens krav og forventninger.

Et værktøj til at analysere sit eget materiale kan være at spørge sig selv: Er den sætning, jeg har skrevet passiv, reflekterende eller fremadrettet. Kommunikation og Sprogs karriereteam giver dig her en forklaring på de forskellige formuleringer, nogle opfundne eksempler på, hvordan de ofte ser ud, og gode idéer til at forbedre netop dine ansøgninger.

Passiv
Den passive formulering er ofte det man skriver, hvis man af den ene eller anden grund ikke bliver konkret. Den er hverken særlig reflekterende over tidligere erfaringer, eller fremadrettet målrettet virksomheden. Måske man er i tvivl om man har de rigtige kompetencer eller man tør ikke love for meget, måske man mangler viden om virksomheden eller branchen, måske man bare er nervøs for at fremstå for ’kæk’, eller måske man bruger en standardskabelon og ikke taler til virksomheden konkret. Resultatet er desværre ofte, at den passive formulering bliver generel, floskeltung, selvfølgelig, postulerende og/eller formularagtig – og det derfor kan være svært at lære ret meget om dig som person, både fagligt og menneskeligt.
Hvis du identificerer en passiv formulering, er det en god idé at overveje, hvordan du kan gøre den mere vedkommende. Kan du tilføje noget om dig selv, noget om virksomheden, eller noget fra din research? Kan du uddybe det du mener, så det bliver mere konkret?
Eksempler:
Introduktion: ”Jeg søger stillingen som kommunikationskonsulent, da jeg synes det hele lyder spændende i jeres virksomhed og jeg tror jeg har de rigtige kompetencer til at varetage stillingen.”
Opgaveløsning: ”Jeg har mange års erfaring med at skrive tekster, lave events og arbejde med sociale medier. Jeg er også god til web og ledelse, som jeg har arbejdet meget med.”
Personlig info: ”Jeg er en holdspiller og god til at have mange bolde i luften. Jeg møder glad på arbejder hver morgen og overholder mine deadlines.”
Afslutning: ”Tak for jeres tid, jeg håber at høre fra jer.”

Reflekterende
Den reflekterende formulering handler om at reflektere over sig selv og tidligere erfaringer, og beskrive dem og deres relevans for virksomheden. Den reflekterende formulering kommenterer på konkrete krav og ønsker ved at reflektere over interesser og kompetencer, uden at være decideret fremadrettet. Reflekterende formuleringer er gode til at sætte nogle flere ord på sin faglighed og motivation, give kontekst til sin erfaring og give noget personlighed til en ansøgning. Men de kan også blive lidt for tilbageskuende, og ikke tale helt skarpt om virksomheden og deres behov.
Hvis du føler du har for mange reflekterende formuleringer, så overvej hvordan du kan gøre nogle af dem mere fremadrettede. Kan du beskrive hvordan du vil løse en opgave, og ikke bare hvilke erfaringer du vil trække på? Kan du beskrive hvordan din interesse og motivation kan skabe værdi for dem, og ikke bare forklare den?
Eksempler:
Introduktion: ”Jeg kunne rigtig godt tænke mig at arbejde som kommunikationskonsulent hos Dyrenes Beskyttelse, fordi dyrevelfærd er en sag jeg brænder for. Da jeg samtidig kan få lov til at arbejde med markedsføring på Facebook, som jeg har fået interesse for igennem mit sidste job, føler jeg mig som et godt match.”
Opgaveløsning: ”I skal bruge en person som kan skrive en skarp tekst til både sociale medier og hjemmesider. Jeg har i mit sidste arbejde stået for kampagner på Facebook for flere store kunder, og fået erfaring med at skrive tekster der fanger alle typer målgrupper på web”.
Personlig info: ”Jeg forstår vigtigheden af at nå mine deadlines i en travl hverdag, men har i min tid hos min sidste arbejdsgiver også altid husket på at tage en snak med mine kolleger over en kop kaffe, så det sociale spiller.”
Afslutning: ”Jeg kunne rigtig godt tænke mig at arbejde hos Dyrenes Beskyttelse og kæmpe for en god sag, og håber at høre fra jer.”

Fremadrettet
Den fremadrettede formulering går ét skridt videre, og handler om at bruge både research og tidligere erfaringer til målrettet at italesætte sin motivation, løse en opgave, vise sin interesse eller på andre måder lave en direkte kobling mellem en selv, virksomheden og omverdenen. Den fremadrettede formulering kan være svær, og det kræver ofte noget forarbejde at ramme helt rigtigt – nærlæsning af jobopslaget, research på virksomhedens hjemmesider og sociale medier, at ringe på jobopslaget og andet. Til gengæld er det også den type formuleringer der bedst signalerer klar motivation, research og forretningsforståelse. Og det kan man (næsten) ikke få for meget af.
Eksempler:
Introduktion: ”Dyrenes beskyttelse gør et enormt vigtigt stykke arbejde i både Danmark og udlandet, med fokus på alt fra forbrug og kæledyr til ordentlige forhold i landbruget. Jeg ville elske at formidle jeres gode historier i stillingen som kommunikationskonsulent”.
Opgaveløsning: ”Jeg har i mit sidste job lavet flere forskellige typer kommunikationskampagner på Facebook og Instagram, og forstår vigtigheden i at kunne formidle både de hjertevarme og svære historier som i skal formidle. Jeg er idérig, når det kommer til udvikling af nye initiativer, og kunne for eksempel forestille mig en ny Instagramkampagne, der kunne fokusere på forholdene for landbrugsdyr under Coronakrisen”.
Personlig info: ”Jeg forstår den svære balance det kan være i en NGO at jonglere med mange praktiske og politiske interessenter, men jeg har god erfaring med at møde både kolleger og politikere i øjenhøjde og i fællesskab fokusere på den gode sag.”
Afslutning: ”Jeg har mange gode idéer til nyhedsbreve, opslag og kampagner, som jeg rigtig gerne vil uddybe til en samtale. Så jeg håber at høre fra jer, og tager gerne et par idéer med”.