20. juni 2018

3 råd om at bygge relationer via en mail og en kop kaffe

Hvad enten du er jobsøgende eller ej, kan det være en god ide at bygge relationer og udvide sit netværk ved at sende mails. Det virker ligesom telefonopringninger og virksomhederne tager godt imod det. KS-medlem Katrine Rudbeck Japsen er gået i gang med sin jobsøgning på den måde og foreløbig har hun gode resultater. Her får du hendes 3 bedste råd.

Hvis du vil have et job, skal de virksomheder, hvor du gerne vil arbejde, blive opmærksomme på dig og dit navn, og det kan de blive på mange forskellige måder. Man kan kontakte folk via de sociale medier, man kan ringe, man kan sende uopfordrede ansøgninger, og man kan også sende en venlig mail, hvor man viser, at man interesserer sig for virksomheden og at man gerne vil mødes til en kop kaffe, fordi man vil vide mere. Men hvor man IKKE sender sit CV og en ansøgning med.

Det er sådan Katrine Rudbeck Japsen er gået i gang med sin jobsøgning. Hun blev uddannet cand.mag. i kommunikation sidste år og har haft et et-årigt vikariat, men er nu jobsøgende igen.

’De fleste tænker at man skal ringe, men det kan være grænseoverskridende. Efter et jobsøgningskursus, hvor vi lærte om uopfordret skriftlig kontakt, gik jeg i gang med at sende mails. Jeg har sendt mails til virksomheder, som jeg synes beskæftiger sig med noget der er spændende, men jeg skriver ikke at jeg kunne tænke mig et job. Jeg skriver for eksempel, at jeg er begejstret for og interesseret i det de laver og at jeg kunne tænke mig at vide mere om det. Jeg skriver hvad jeg interesserer mig for og hvad jeg har lavet og så slutter jeg med at spørge, om vedkommende eller en kollega kunne tænke sig at mødes til en uforpligtende kop kaffe,’ fortæller Katrine, som aldrig sender et cv eller en ansøgning med.

’Jeg skriver for at bygge relationer og ikke kun for at der skal komme et job ud af det. Mine mails er ikke mere end 10-15 linjer, men det er nok til, at jeg kan vise interesse og rose virksomheden – og hvem kan ikke lide det? Jeg får signaleret, at jeg laver noget opsøgende arbejde, at jeg er udadvendt og kan tage initiativ,’ siger hun.
Katrine hører fra omkring hver fjerde af de virksomheder hun skriver til. En har meldt tilbage at de havde en stilling hun kunne søge nu. En anden at han skulle på lederkursus, før han skulle ansætte nye medarbejder. Ellers har virksomhederne svaret, at de ikke har ledige stillinger nu, men de opfordrer Katrine til at følge med på hjemmeside eller nyhedsbrev.

’Så svarer jeg tilbage at jeg lige så meget er nysgerrig og mange tak. Arbejdsgiverne siger at det er sjældent de får sådan nogle mails. Så de oplever det som noget positivt og hvis de ikke har tid til at svare, lader de bare være. Så der har kun været positive tilbagemeldinger,’ siger Katrine, som også gør meget ud af forarbejdet, det vil sige at finde ud af mere om virksomheden og hvem det er bedst at skrive til, inden hun sender sin mail.

Her er Katrines 3 råd, hvis du også vil i gang med uopfordrede mails:

  1. Dine mails skal være korte og konkrete. Skriv hvem du er, hvad du vil og hvad du godt kan lide ved det sted du skriver til. Sæt dig ind i virksomheden.

  2. Du skal ikke bare sprøjte mange mails ud. Man skal mene det man skriver. Det skal være til personer og virksomheder som du synes har en god profil.

  3. Vær tålmodig. Gå ind i det med forventningen om, at det er viden og netværk og ikke nødvendigvis et job, der i første omgang kommer ud af det.