22. juni 2016

10 råd om, hvordan du kommer i gang med big data

Brug big data bæredygtigt - 10 råd til at komme i gang. Dem får du her, næsten direkte fra KS’ arrangement på Folkemødet, hvor tre eksperter gav deres råd om, hvordan I kan styrke jeres virksomhed eller organisation med en bæredygtig brug af big data, som bliver kaldt det nye guld.

Strategisk brug af big data har et kæmpe forretningsmæssigt potentiale for en lang række virksomheder og organisationer. Men der er også faldgruber. Både for brugerne, organisationen og samfundet. For det handler om oplysninger om menneskers privatliv.
Det satte KS på dagsordenen på Folkemødet på Bornholm.

Ambitionen var også, at tilhørerne skulle have noget konkret med hjem. Så derfor havde Jacob Søby Bang, der styrede debatten, bedt de tre paneldeltagere om at komme hver med tre råd til, hvordan man kommer i gang med big data.
3 x 3 er jo kun 9, så det tiende råd kom fra publikum.

Paneldeltagerne var Per Østergaard Jacobsen, Co-director, Center for Business Data Analytics på ‎CBS‬, og en af bagmændene på Roskilde Festivals kommunikations- og dataprojekt Rio til Roskilde, Pernille Tranberg, medstifter af tænkehandletanken DataEthics.eu og KS-formand Per Lindegaard Hjorth.

-    Rigtig mange af KS-medlemmerne arbejder med big data i dag og hvis de ikke gør det, kommer de til det. Og vi bliver alle berørt af det, enten i virksomheder eller som borgere og forbrugere. Derfor er det så vigtigt at få talt om, hvordan vi får udnyttet det og ikke bliver udnyttet af det, sagde formanden.

-    Hvor tæt er vi på et science fiction samfund, hvor nogen ved alt om os?, lød et spørgsmål fra publikum, som Per Østergaard Jacobsen svarede på:
-    Vi er midt i det og udfordringen er, at mange virksomheder ikke forstår at bruge det og det åbner op for, at nogen bruger det forkert.

Pernille Tranberg kunne fortælle, at i Danmark er det staten der ved mest om os. Globalt er det Google og Facebook.
-    Som forbrugere skal vi være opmærksomme på at kende og bruge vores rettigheder og vi skal være vakse ved havelågen. Vi er nødt til at tage et ansvar selv, ligesom du gør med økologi, hvor du kan vælge om du vil have økologiske produkter eller ej, sagde hun.

Vi fik en times god debat med mange spørgsmål fra både almindelige folkemødedeltagere og folk, der skal forholde sig til big data professionelt.

Og her kommer så de 10 råd:
1.    Husk, at det er ledelsens mentale mindset, der sætter scenen
2.    Undersøg, hvilke data virksomheden har nu og hvordan I bruger dem
3.    Sæt big data på dagsordenen internt. Hvordan kan vi udvikle vores brug af det, så vi kan anvende det forretningsstrategisk
4.    Formuler en strategi
5.    Sørg for, at dine kunder virkelig forstår, hvad de siger ja til
6.    Behandl dine kunders data som du ønsker dine og dine børns data behandlet
7.    Giv dine kunder kontrol over deres egne data
8.    Få IT sikkerhedsfolk med (den kom fra publikum)
9.    Kommuniker eksternt, så I skaber åbenhed og transparens om, hvordan I anvender big data, etisk og forretningsstrategisk
10.    Stræb efter en gensidig værdiskabelse. Kunderne skal have noget ud af det

I efteråret afholder KS en arrangementsrække om big data. Det første bliver et møde med panelet fra Folkemødet, hvor du har mulighed for at lytte med på dilemmaerne og stille dem spørgsmål.
Hold øje med kalenderen på kommunikationogsprog.dk.