Netværk og uopfordrede henvendelser

I det følgende giver vi dig inspiration til en slagplan og nogle overvejelser, du med fordel kan gøre dig, når du går i gang med den uopfordrede henvendelse. 


I KS hører vi ofte fra medlemmerne, at det føles uoverskueligt at gå i gang med uopfordrede henvendelser. Det betyder, at flere fokuserer på opslåede stillinger, hvilket er en skam, da langt de fleste virksomheder faktisk forholder sig til uopfordrede henvendelser (83% iflg. Ballisager 2019). Der er altså større sandsynlighed for, at dit budskab bliver læst. Det er også langt fra alle job, der besættes via traditionelle opslag og jobsamtaler. Derfor kan det være en god idé at søge uopfordret. 

Vær skarp på, hvad du kan

Når du henvender dig til en virksomhed, skal du som det første vide, hvad du kan tilbyde dem. Gør det nemt for virksomheden at afkode, hvad det er, du kan, og hvordan de kan bruge det. Brug noget tid på at få kortlagt dine kompetencer. Det skal være tydeligt, hvilke typer opgaver du kan løse, og hvilken forskel du kan gøre i virksomheden. Kompetencer er din viden, uddannelse, efteruddannelse og alt det, du har gjort. Det kan være svært at få et overblik over og få kogt ned. I KS sidder vores dygtige karriererådgivere klar til at hjælpe dig med at korlægge dine kompetencer.

 

 
 Tal med vores karriererådgivere 

Vi har fokus på det du har lavet, hvordan du har lavet det, hvem du har lavet det med, og hvad resultaterne har været. 

 

Brug dit netværk

Du kan med fordel se dit netværk som adgang til information. Brug dit netværk til at undersøge, om der er nogen, du kender, som arbejder for den virksomhed, du har i sigte. Ved at tage et møde med dem, kan du se, om det benarbejde, du har lavet, rammer plet. 

Læs også vores karrierrådgiveres gode tips til netværksopbygning ellers læs hvordan du starter dit eget netværk hos Kommunikation og Sprog.

Tag kontakt

Find den, der har mandat til at tage en beslutning, og send en mail. I større virksomheder kan det være afdelingslederen eller den personaleansvarlige, og i SMV’erne er det direktøren eller ejeren. Dit første delmål er at komme til et møde i virksomheden. Mødet giver dig mulighed for at se virksomheden indefra og blive klogere på, hvor du vil kunne sætte dig selv i spil. Og det er altså også nemmere at skabe en relation, som kan være grund for en ansættelse, face to face.
 

KS Karriererådgivere har lavet et udkast til en første e-mail, som du kan bruge til inspiration: 

Udkast til første mail

Kære [TITEL og NAVN] 

Jeg har fået kig på [FIRMA] via netværk og research i [BRANCHE]. Jeg skriver til dig, fordi jeg er i gang med et brancheskift i mit arbejdsliv og er på jagt efter spændende virksomheder. Jeg er primært interesseret i netværk og viden, og vil også gerne undervejs løse opgaver inden for [KOMPETENCEOMRÅDE, fx B2C markedsføring, analyse af kundeprofiler, effektivisering af arbejdsprocesser], hvis der viser sig noget relevant.   

Min ambitioner er at arbejde med [OPGAVER, fx kundeinddragelse i produktudvikling] i [VIRKSOMHEDSTYPE, fx en lille eller mellemstor privat virksomhed] og kommer med erfaring fra [NUVÆRENDE BRANCHE]. Jeg er i gang med at oversætte det jeg kan til en ny branche og vil gerne dit bud på, hvordan sådan én som mig ville kunne løse de udfordringer I typisk står overfor.   

Jeg ringer til dig i næste uge og spørger, om du kunne være interesseret i at få besøg i en halv time i den nærmeste fremtid. 

Med venlig hilsen 
[Dit fulde navn]