KOM magasinet 2016

KOM magasinet udkommer otte gange om året og sikrer, at du er opdateret på ny viden og tendenser inden for dit fagområde.

December 2016 (TEMA: Sprog og kulturforståelse)

false

KOM 100 / december 2016

TEMA: Sprog og kulturforståelse
 


Det danske sprog afspejler landet

false

Det er vigtigt at holde af sit sprog og sit land. Det danske sprog afspejler de bløde overgange i vores landskab, siger Jens Christian Grøndahl. Men at værne om det danske sprog er på ingen måde en hindring for at tilegne sig andre sprog og kulturer. Det er netop evnen til at have sit eget ståsted og samtidig kunne favne og rumme andres identiteter, der er et udtryk for civilisation.

Læs hele artiklen

 


I kulturmødet handler det om at forudsige modpartens næste skridt

false

Det er altafgørende for samarbejdet, at man kan forudsige, hvad de andre vil gøre i forskellige situationer. Kan man ikke det, bliver det nemlig svært at stole på dem.

Læs artiklen her

 


 

Marketing fra Lynge til resten af verden kræver stort diplomati

false

Danske Widex er blandt verdens førende producenter af høreapparater og sælger dem i mere end 100 lande. Fra hovedkontoret i Lynge styres slagets gang, når alt fra brugermanualer til produktlanceringskampagner skal udvikles og eksekveres på tværs af markederne. Her gør teamet flittigt brug af de diplomatiske evner for at få alle til at gå i samme retning og sikre konsistens i brandet.

Læs artiklen her


 

You've got five seconds to blow my mind

false

Dit sprog skal være skarpere end nogensinde, hvis du vil fange forbrugernes opmærksomhed. Vi er meget sværere at imponere end for bare 5–10 år siden. Fire sprogeksperter fortæller om den markante udvikling.

Læs artiklen her

 

 

November 2016 (TEMA: Branding)

KOM 99 / november 2016

TEMA: Branding
 


Vores personale er vores branding

Den danske cafékæde Joe & The Juice vil gå fra 152 til 750 caféer over hele verden i 2020. Branding spiller en nøglerolle i ekspansionen, men traditionelle kampagner interesserer ikke virksomhedens brandingchef.

Læs hele artiklen

 


Har reklamen en fremtid?

Reklamen er presset af nye former for branding, der træder ud af reklamerammen og ’hyggesnakker’ med forbrugeren. Har det klare, kommercielle budskab overhovedet en fremtid som branding-værktøj?

Læs artiklen her

 


 

Alle kriser kan vendes til noget godt, hvis man har modet til det

Krisekommunikation handler for mange virksomheder om at undgå at blive grillet i den bedste sendetid, mens hele landet kigger med. Men der er langt mere i disciplinen, der først og fremmest kræver, at man forstår krisens natur og værdien af et godt omdømme, har gode ører og et godt beredskab.

Læs artiklen her

 


 

I det gode rygtes tjeneste

Det er ikke længere nok at indrykke en stillingsannonce i erhvervssektionen, hvis man ønsker at finde og fastholde de gode folk. Employer branding er strategisk, involverende og kreativ medarbejderkommunikation, der skal gøre arbejdspladsen interessant.

Læs artiklen her

 


Eksperter: Big Social Data bliver den næste store brandingtrend

Computere på CBS summer lige nu over 300 millioner posts, likes og kommentarer fra den seneste amerikanske valgkamp. Med Big Social Data kan man monitorere et brands performance ned til mindste detalje, og disciplinen bliver mainstream om få år, mener forskere.

Læs artiklen her

 


Branding er ikke noget, bureauet bare kan smøre på

Branding handler om at finde en plads i forbrugerens hjerte og hjerne. Bureauet kan give en hjælpende hånd, men det er en mission, som kun kan lykkes, hvis det er ægte, troværdigt og kommer indefra.
 
 
 

 

Oversættere og forskere rykker tættere sammen om levebrødet

Oversætterbranchen står i en brydningstid, hvor det bliver stadigt tydeligere, at professionelle oversættere og forskere har brug for at arbejde sammen. Det siger lektor Anne Schjoldager, og det samme var budskabet fra hovedtalerne på EST-konferencen for forskning i oversættelse, der samlede 400 forskere fra hele verden på Aarhus Universitet.

Læs hele artiklen

 

Læs hele KOM Magasinet som PDF

 


 

September 2016 (TEMA: Intern kommunikation)

KOM 98 / september 2016

TEMA: Intern kommunikation
 


Revisionsgigant: Facebook at Work skal afløse interne e-mails

Et af landets største revisionsselskaber, BDO Danmark, har med succes testet Facebook at Work siden 2015. Systemet skal demokratisere den interne kommunikation — og håbet er, at det kan afløse de fleste interne e-mails, fortæller kommunikationschefen.

Læs artiklen her

 


Vi udvikler et fælles tredje med co-creation

Co-creation er egentlig et 70’er-begreb, som har fået en renæssance. Dengang talte man om aktionslæring, fremtidsværksteder og brugercentrerede udviklingsprocesser. Grundlogikken og procesredskaberne er stort set de samme i dag. Andre kommunikationsredskaber og organisationskulturer i dag giver selvfølgelig en vis forskel.

Læs artiklen her

 


 

Co-creation: Et eksempel fra det virkelige (politiske) liv

Alternativets partiprogram er Danmarks officielt første crowdsourcede partiprogram. Men hvordan fungerer co-creation, når det er politik, man skaber sammen?

Læs artiklen her


 

Jeg må styre, planlægge og prioritere mere

Der er rent faktisk flere fordele ved at være eneste kommunikationsansvarlige i en mellemstor virksomhed, frem for at være en del af en stor kommunikationsafdeling i en større koncern. Vist må man klare det meste selv, men nærheden og kendskabet til alle medarbejdere er med til at give konsekvens og sammenhæng i både intern og ekstern branding, mener Helle Lillelund Aggebo, FOSS.

Læs artiklen her

 


Sådan kommer intern kommunikation på topledelsens dagsorden

Hvordan bryder man som intern kommunikatør igennem til palisanderborderne i virksomhedernes bestyrelseslokaler og bliver en strategisk rådgiver og ikke kun intranetpusher? En ny debatudgivelse udpeger fem katalysatorer til at skabe værdi hos topledelsen.

Læs artiklen her


På besøg hos Roskilde Festivals big data-laboratorium

Roskilde Festival blev igen i år brugt som forsøgskanin for fremtidens big data-analyser. KOM magasinet var tæt på at tabe kæben, da forskerne bag eksperimentet viste det næste store indenfor datadrevet kommunikation.
 
 
 
 
 
 
 
 

August 2016 (TEMA: Karriere)

KOM 97 / august 2016

TEMA: Karriere
 


 

Netværket er ikke til at komme udenom

Uanset hvad du laver, og hvor du er i karriereforløbet, så skal netværket passes og plejes, for det betyder mere end nogensinde før. Det vurderer Mikkel Jørnvil, medlem af ekspertpanelet hos Kommunikation og Sprog og nyudnævnt intern kommunikationsdirektør hos TDC — en stilling, der netop dukkede op gennem netværket.

Læs artiklen her

 


 

Styrk din employability

Som ansatte tager vi stadigt større ansvar for vores egen karriereudvikling. Vi har ikke længere sikkerheden for at blive i samme job gennem et helt liv. Og vi ønsker det ikke. Jobrelationen er blevet mere dynamisk. Jo bedre virksomheden derfor kan være med til at styrke den enkelte medarbejders employability, jo længere bliver medarbejderen.

Læs artiklen her

 


 

Du kan udvikle dig selv med Design Thinking

Tankegangen bag Design Method Thinking er, at du benytter en struktur, som ligner den, du ville bruge, når du udvikler et nyt produkt.

Læs artiklen her

 


 

Den svære vej gennem nåleøjet

Fire forskellige arbejdsgivere giver her deres bud på, hvad de går efter, når de rigtige kandidater skal udvælges fra bunken af ansøgere.

Læs artiklen her

 


 

Lønforhandling giver penge i kassen

Du skal lønforhandle, fordi du har en markedsværdi, også selvom noget af det sværeste at sætte værdi på er dine kompetencer og kvalifikationer. Og selvom det også er svært at gøre din arbejdsgiver opmærksom på den. Men det bør ikke afholde dig fra at lønforhandle, for lønforhandling nytter.

Læs artiklen her

 

 

Læs hele KOM Magasinet som PDF

 

 

Juni 2016 (TEMA: Fag i forandring)

KOM 96 / juni 2016

TEMA: Fag i forandring
 

 

Overordnet set er folk skide bekymrede for deres privatliv

Reklamebranchens overvågning af forbrugernes online-adfærd er præget af anarki, mener en dansk ekspert, og forbrugerne finder den i vid udstrækning ”creepy”. Men nye EU-regler vil sætte langt klarere grænser for dataindsamlingen i 2018.

Læs artiklen her


 


Dygtighed skal nok blive opdaget

Hvis du drømmer om at komme på bureau og sætte fut i karrieren, så får du her et tip fra direktøren på et af landets største bureauer: Tænk lidt mindre på karrieren, og vær realistisk, sød og skarp — så kommer det helt af sig selv. Og så kan et praktikophold være en rigtig god investering.

Læs artiklen her

 


Den digitale strateg: Snapchat bliver det nye Instagram

Asger Laursen er it-arkitekt hos konsulenthuset Novicell, der rådgiver virksomheder i digital strategi. Novicell er såkaldt platformuafhængige — det vil sige, at de ikke er bundet op af bestemte teknologier.

Læs artiklen her

 


Bloggere giver brugerne, hvad de har savnet: Inspiration, viden, dialog, nærhed og troværdighed under ét

Troværdigheden af et budskab øges, når det kommer fra en person, der selv har samme interesser eller indsigt som brugeren og samtidig er på forkant med emnet. Derfor er blogs blevet en udbredt form for personlig, virtuel relation og en af de metoder, der har forandret kommunikationen, så det ikke kun er de professionelle kommunikatører, der kommunikerer. Alle kan gøre det, og den fælles interesse for et emne er samlingspunktet.

Læs artiklen her

 


5 teknologier, der vil forandre kommunikationsfaget

Kommunikationsfaget befinder sig i et stormvejr af teknologisk udvikling, men hvad bliver det næste? Fem teknologieksperter nævner hver en teknologi, der vil forandre faget i de kommende år.

Læs artiklen her

 

Kan konvolutten stadig bruges?

Det postomdelte brev lever stadig. Ligesom den fysiske bog gør det. Og den fysiske butik. Der er en nærhed ved at rive en konvolut op og folde et brev ud. Naturligvis helst et brev med et positivt budskab. Og gerne med ens eget navn og adresse udenpå. Men duer brevet overhovedet i disse digitale tider? Hvad kan brevet, som de andre medier ikke kan? Og hvordan fungerer det sammen med de digitale og sociale medier?

 

Læs artiklen her

 

Du skal være god til at navigere på alle platforme

De sociale medier er blevet en fast del af den typiske stillingsbeskrivelse, og listen med kompetencekrav bliver længere og sværere at tjekke af. En karrierevej indenfor kommunikation og marketing kræver ikke alene en solid kommunikationsfaglig baggrund, men i høj grad også evnen til at navigere på alle medieplatforme.

Læs artiklen her

 

 

Læs hele KOM Magasinet som PDF

 

April 2016 (TEMA: Oversættelse)

KOM 95 / maj 2016

TEMA: Oversættelse
Oversættelse har udviklet sig til et område, hvor priserne og dermed oversætternes løn falder og falder. Når der er pres på priserne, kommer der også pres på kvaliteten, fordi oversætterne skal arbejde hurtigere og hurtigere for at få timelønnen hjem.
 


 

I stuen med J.K. Rowling og Harry Potter

Som oversætter af skønlitteratur må man ikke blot selv være en god læser, man skal også evne at kunne bringe sig selv "i samme stue" som forfatteren og dennes fortællestemme. Er man tilmeld oversætter af J.K. Rowlings Harry Potter-bøger, skal man derudover kunne skrive sange, opfinde gåder og skabe helt nye ord, som ikke findes i nogen ordbog.

Læs artiklen her


 


 

Eksplosiv udvikling inden for automatiske oversættelser

Om fem år vl computere kunne oversætte tekster med 95 procents perfektion, vurderer en førende forsker. Udviklingen suser af sted, og maskinoversættelserne indtager nu erhvervslivet i stor stil.

Læs artiklen her

 

 


 

Min første fuckfinger - og omgangstonen på Facebook

Det eneste vi efterhånden mangler, er en bedre omgangstone på Facebook.

Læs artiklen her

 


Knalddygtige oversættere spises af med småpenge

Oversættelse har udviklet sig til et område, hvor priserne og dermed oversætternes løn falder og falder. Når der er pres på priserne, kommer der også pres på kvaliteten, fordi oversætterne skal arbejde hurtigere og hurtigere for at få timelønnen hjem.

Læs artiklen her

 


Hvad ved du egentlig om virksomhedsdrift?

Hvad gør du som kommunikationsekspert, når både ledelsen og dens specialområder i organisationen behersker kommunikationsekspertisen næsten lige så godt, som du?

Læs artiklen her

 


Underteksteren

Kirsten Marie Øveraas, 38 år, er cand.mag. i engelsk og har de sidste 11 år leveret undertekster som fastlancer til blandt andet DR og TV2 fra svensk, norsk og engelsk. Sideløbende har hun været ekstern lektor ved Københavns Universitet i oversættelsesteori og har skrevet bogen ”Ti faldgruber — oversættelse for ikke-oversættere”, som udkom i 2014

Læs artiklen her
 


Tolken

Sara Høyrup, simultantolk og ejer af bureauet Tolkene.dk, er 46 år. Hun er EU-certificeret og CBS-uddannet konferencetolk og godkendt domstolstolk i samme kategori som translatørerne. Bureauet satser især på firmaer og store organisationer. Sara har været oversætter på Weekendavisen og Kristeligt Dagblad siden 2006.

Læs artiklen her


 

Læs hele KOM Magasinet som PDF

 

Marts 2016 (TEMA: Tendenser i reklame og marketing)

KOM 94 / marts 2016

TEMA: Tendenser i reklame og marketing
Marketing er blevet mindre sjov og mere regneark. Der skal landes målbar forretning og mange leads. Og så er marketing- og reklameverdenen mere og mere datastyret.

 

Læs hele KOM magasinet som PDF

 

Februar 2016 (TEMA: Digital)

KOM 93 / februar 2016

TEMA: Digital
Den digitale udvikling vil gennemgribende forandre alle brancher i de kommende år.
De digitale tigerspring, vi tager i øjeblikket, er den allervigtigste udfordring for virksomhederne, konkurrencesituationen og fremtidens markeder. Som kommunikatør kan du få en nøglerolle.

 

Læs hele KOM magasinet som PDF

 

Tegn et abonnement

Hvis du er medlem af KS får du KOM magasinet tilsendt. Andre kan tegne abonnement, hvis man ikke kan blive medlem af KS. Det koster 500 kroner om året for otte numre. Abonnement kan bestilles på:

info@kommunikationogsprog.dk (Skriv "abonnement KOM" samt navn og adresse).

Om KOM

KOM - KS'ernes medlemsblad

KOM magasinet udkommer otte gange om året og sikrer, at du er opdateret på ny viden og tendenser inden for dit fagområde.

I hvert nummer præsenterer vi forskellige professionelle kommunikatører, sprogfolk, marketingfolk, lektorer, professorer og journalister, der deler ud af deres erfaringer og faglige viden.

Magasinet går i dybden med forskellige sider af kommunikation og sprog, for eksempel organisationskommunikation, markedsføring, sprogteknologi eller globalisering. Se alle årgange af KOM magasinet.