Mand sidder derhjemme og skriver jobansøgning

Den gode ansøgning - sådan skriver du den

Din ansøgning skal være fremadrettet i forhold til, hvordan du vil varetage de opgaver, der er beskrevet i opslaget. Du skal ikke gentage dit CV, og hvis der er information i dit CV, du mener er særligt relevant, skal du målrette det virksomhedens behov.

Du skal også turde sælge dig selv, tage nogle chancer og prøve nogle ting af: Ydmyghed er sjældent en kvalitet i en jobsøgningsproces. Elevatortalen er en effektiv metode at anvende, hvis du skal øve dig på at
KS karriererådgivere har lavet en ansøgningsskabelon, som du kan tage udgangspunkt i, når du skal opbygge din ansøgning. Vores skabeloner er et godt sted at starte, men du bør også læse vores tips og tricks til den gode ansøgning herunder de relevante kurser.

Hvad er “den gode ansøgning?” 

En ansøgning skal indeholde et fokus på virksomheden, hvor du kobler dine egne idéer, kompetencer og research på. Du skal fokusere fremadrettet og komme med konkrete forslag på, hvordan du kan løse virksomhedens problemstillinger, og hvorfor du, med dine tidligere erfaringer, passer ind i netop den stilling de præsenterer. Herunder kan du se en liste over de mest relevante ting, som den gode ansøgning bør indeholde:

  1. En fængende og relevant overskrift, der kort præsenterer hvem du er, hvad du kan, og hvad du vil hos virksomheden.

  2. En indledning, der viser at du har styr på virksomheden. Her skal din målrettede motivation kobles på.

  3. Konkrete idéer til, hvordan du vil løse de opgaver, der ligger i stillingen.

  4. Faglige kompetencer i form af tidligere erfaringer, som er målrettet i forhold til virksomheden.

  5. Et personligt afsnit, der viser hvordan du er som menneske og kollega. Her kan du inddrage en udtalelse fra en chef eller kollega på for at give noget faglig troværdighed.

  6. En afslutning, der gør virksomheden nysgerrige med et 'call to action', hvor du inviterer dem til at høre mere om en konkret idé.

Husk i øvrigt også at få læst korrektur på din ansøgning. Slåfejl og stavefejl kan sende et rigtig dårligt signal - især hvis du søger jobs inden for kommunikation, sprog eller marketing.

Du kan her læse flere konkrete eksempler på en god ansøgning

Skriv en god ansøgning, som er både kreativ og professionel

Hvis du søger arbejde inden for kommunikation, sprog eller marketing, vil du ofte også skulle sidde med flere elementer omkring kommunikation. At være kreativ, både skriftligt og visuelt, er ofte et kæmpe plus i branchen, og dette skal du kunne vise i din ansøgning. I den gode ansøgning skal du naturligvis fremstå professionel, og der skal være en god balance mellem professionalisme og kreativitet i det du sender til en potentiel kommende arbejdsgiver. Hvis du overdriver det kreative element, kan det gå ud over klarheden og relevansen.

Når du er i gang med at skrive en god ansøgning, anbefaler vi at du læser vores guide til den kreative ansøgning. På den måde sikrer du en god balance mellem det kreative og professionelle.

Eksempel på en god ansøgning - lidt tips som hjælper dig på vej

Vi har samlet en masse nyttig information, bl.a. en CV og ansøgnings skabelon, som kan hjælpe dig godt på vej med din ansøgning her. Men du skal bestemt ikke snydes for et par tips og tricks til den gode ansøgning her på siden. Uanset om du søger uopfordret eller til en opslået stilling, er det vigtigt at du skiller dig ud fra mængden og fanger læseren hurtigt. Det kan du gøre på følgende måde:

1. Brug et personligt tonefald

Skriv ansøgningen i første person og undgå formelle, stive vendinger. Lad din personlighed skinne igennem.

2. Fremadrettet og målrettet tekst

Husk altid er være fremadrettet i din ansøgning, hvor du besvarer opgaverne i jobopslaget. Kom med konkrete idéer til opgaveløsning i den pågældende virksomhed. Elevatortalen er en effektiv metode at anvende, når du skal øve dig på at målrette dine egne kompetencer til virksomheden.

3. Lav din research

Lav din research ordentligt på virksomheden og anvend denne viden i din ansøgning for at vise, at du har interesse for den specifikke stilling.

4. Tilføj noget ekstra til din ansøgning

Hvis du har et certifikat eller anden kvalifikation, der kan styrke din ansøgning, så inkluder det. Du kan f.eks. Tage et SEO-kursus eller Excel-kursus, som får dig til at skille dig ud fra andre ansøgere. 

5. Gør brug af visuelle midler

Brug et attraktivt layout og typografi for at gøre din ansøgning mere interessant at læse. Du kan også vælge et farvelayout, som passer til virksomhedens farveprofil.

Edit page