Jeg har den vildeste historie, du skal høre

Jeg ved godt, at du allerede nu sidder foran computeren og er ved at gå ud af dit gode skind af spænding med den overskrift. For hvem vil ikke gerne høre en god historie? 
At evne stortytelling er en egenskab nogle besidder, og andre bestemt ikke. Men som så mange andre ting er der om for at lære det.

Men kan du finde ud af at fortælle den gode historie? Du er sikkert allerede skuffet over, jeg ikke har nævnt den vilde historie, jeg reklamerede med i overskriften.

Jeg løj.

Jeg har en god historie eller to gemt i ærmet, men det er ikke pointen her.

Pointen er, at du sikkert blev interesseret i at høre en god historie, og at du derfor klikkede ind på denne blog. Denne teknik har mange virksomheder efterhånden taget til sig og den bliver livligt brugt inden for content-marketing regi.

For at vise et eksempel fra én af de bedste kan vi her se, hvordan Apple indirekte får reklameret for deres Garage Band-app gennem denne rørende fortælling, der høstede flere millioner views på Youtube.
 

 

 

Historier fortæller alt om dig
Måden du fortæller en historie på, afslører ligeledes hvem du er. Den gode historie bliver altid fortalt med elementer, der afslører, hvem du er som person – eller brand. For har man lyst til at knytte sig til et brand, man ikke deler værdier eller holdninger med?

Politikere bruger det gang på gang, når de skal samle stemmer sammen. De eksemplificerer deres budskaber gennem historier, som du kan identificere dig med. Og wupti - pludselig synes du om dem.  

Mystik
Du får din modtager engageret ved at lade dem undre sig og selv finde på elementer i din fortælling.
Andrew Stanton, manden bag WALL-E og Toy Story, opfandt teorien 2+2. Her mener han, at man skal give sit publikum regnestykket, men de skal selv finde ud af det giver 4.

Du kan se hans underholdende TED-talk nedenunder

 

 

De store mærker har taget idéen til sig og bruger ofte mystik til at blusse op for din fantasi. Det fremprovokerer undren, og giver os lyst til at vide mere og engagere os i brandet.

Hvordan gør man?
Alle fortæller jo historier dagligt. Om så det handler om, hvad du fik på din rugbrødsmad i går, eller om den blåhval af en torsk du fangede på fisketuren. Men som så meget andet kan vi jo altid blive bedre. Det ser ud til, at trenden er kommet for at blive.

Måske skal du bruge det på din kommende arbejdsplads, når firmaet skal brandes eller i omklædningsrummet til weekendens serie 5 kamp. Anyways.

Her er en liste over ting du kan øve dig på

  • Lyt til dit publikum: Lad være med at fortælle gutterne om din nye granatæble balsam. De er helt sikkert ligeglade
  • Lav en kernehistorie: Enten om dig selv, så du er klar til din næste elevatorsamtale eller om dit kommende firma.
  • Øv dig på: Fortæl en historie om fartstriben på asfalten. Fortæl en historie om hvorfor du elsker rosiner. Fortæl en historie om prinsessen på ærten.

Christoffer Kolding, Studentermedhjælper, KS

Tilføj kommentar