KOM magasinet



Foto/ Carsten Snejbjerg

KOM 102 / marts 2017

TEMA: Teknokolog og arbejdsmarked


Vi skal kunne det, robotterne ikke kan



Foto/ Carsten Snejbjerg

Der er voldsomme forandringer på vej i måden, vi lever og arbejder på. Robotter, big data, deleøkonomi og ny teknologi skubber på og er i fuld gang med at ændre verden i et tempo, der vil overraske alle. og til alle os, der gerne vil have en plads på arbejdsmarkedet i fremtiden, er opskriften klar - vi skal kunne det, robotterne ikke kan.

 


Læs hele arktiklen

 


Kunstig intelligens er ankommet til kommunikationsbranchen

Først kom Big Data. Nu kan computere skrive artikler og overvåge en befolknings følelser i realtid, og udviklingen fortsætter eksponentielt. Der er udsigt til ’disruption’ i kommunikationsbranchen.


Læs hele artiklen

 


 

Vil kunstig intelligens sænke behovet for kommunikatører?

Kunstig intelligens overtager opgaver, der tidligere var forbeholdt højtbetalte videnarbejdere. Betyder det, at behovet for kommunikatører bliver mindre? Ikke nødvendigvis, forklarer to forskere.


Læs hele artiklen her


 

Ud med intuition - ind med data og automatisering

”Når kommunikationsbranchen vågner op efter datarevolutionen, vil udviklingen være langt foran.” Sådan lyder det fra adfærdsdesignbureauet /KL. 7, der har skiftet intuitionen ud med Social Big Data, stressmålere og algoritmer.


Læs hele artiklen her

 


 

Forsker: Maskinoversættelser står foran sit store gennembrud

Maskinoversættelser har haft en hård fødsel i oversætterbranchen. “Men jeg tror, det snart begynder at sprede sig i stor skala,” siger Daniel Hardt, der forsker i maskinoversættelse på Copenhagen Business School (CBS): ”Det er spild af tid ikke at bruge det.”


Læs hele artiklen her


 

Her producerer oversætterne dobbelt så meget – takket være kunstig intelligens

”Vores gode oversættere når dobbelt så meget som før maskinoversættelse,” fortæller direktøren i oversætterbureauet Translated By Us. Han vurderer, at kunstig intelligens kan firedoble oversætternes effektivitet på sigt.


Læs mere her

 


 

Ud med massekommunikation – ind med algoritmer og personalisering

 



Personaliseret marketing vil slå massivt igennem i de kommende 5–10 år. Det vurderer man hos det digitale konsulenthus Novicell. ”Kommunikation er ikke længere bare kommunikation. Kommunikation skal være adfærdsbestemt, rettidig og personaliseret,” siger en af konsulenthusets IT-arkitekter.”


Læs hele artiklen her


Digitale platforme udfordrer det arbejdsmarked, vi kender

De faste lønmodtagerjob, der har kendetegnet arbejdsmarkedet i de seneste generationer, er udfordret af den digitale teknologi, også når vi taler om de højtuddannedes arbejdsmarked. Hvordan finder vi en model, der sikrer arbejdstagernes indkomst, kompetenceudvikling og pension, når flere og flere bliver freelancere uden en fast arbejdsgiver? En model, som samtidig giver virksomhederne den fleksibilitet, de efterspørger? Det er Akademikerne og HK gået i gang med at søge svar på.

Læs hele artiklen her   

 

 

 

Hvis ikke det kan kommunikeres, kan jeg ikke bruge det

 







Hvordan kommer man videre, når livet giver én ordentlig lussing? KS-medlem Pernille Højland-Rønde var godt i gang med karrieren og med at bygge en familie op, da sygdom satte en stopper for hende. Hun er kommet videre ved hjælp af en masse gåpåmod, men hendes faglighed som kommunikationsuddannet har også været en vigtig faktor for, at det nu er lykkedes hende at få et nyt og anderledes arbejdsliv som galleriejer med eget marketingbureau. Pernille fortæller sin historie her. Den handler om faglighed og kreativitet.

 



 

 
Læs hele artiklen her

KOM 102 som PDF

Tegn et abonnement

Hvis du er medlem af KS får du KOM magasinet tilsendt. Andre kan tegne abonnement, hvis man ikke kan blive medlem af KS. Det koster 500 kroner om året for otte numre. Abonnement kan bestilles på:

info@kommunikationogsprog.dk (Skriv "abonnement KOM" samt navn og adresse).

Om KOM

KOM - KS'ernes medlemsblad

KOM magasinet udkommer otte gange om året og sikrer, at du er opdateret på ny viden og tendenser inden for dit fagområde.

I hvert nummer præsenterer vi forskellige professionelle kommunikatører, sprogfolk, marketingfolk, lektorer, professorer og journalister, der deler ud af deres erfaringer og faglige viden.

Magasinet går i dybden med forskellige sider af kommunikation og sprog, for eksempel organisationskommunikation, markedsføring, sprogteknologi eller globalisering. Se alle årgange af KOM magasinet.

Annoncer i KOM

KOM magasinet udkommer otte gange om året. I hvert nummer går professionelle kommunikatører, sprogfolk, marketingfolk, lektorer, professorer og journalister i dybden med et emne - for eksempel sociale medier, personlig branding, networking, politisk kommunikation eller kommunikation i et globalt perspektiv, sprogteknologi og kulturel intelligens.

Kontakt redaktør Anne Nimb eller på tlf. 40313538, hvis du gerne vil have en annonce eller et indstik med i KOM.

Deadlines for 2017

  Bestilling Levering af materiale Udgivelse
KOM 101:  13/1 13/1 7/2
KOM 102:  24/2 24/2 21/3
KOM 103:  31/3 31/3 2/5
KOM 104:  19/5 19/5 13/6
KOM 105:  23/6 23/6 15/8
KOM 106:  1/9 1/9 26/9
KOM 107:  6/10 6/10 31/10
KOM 108:  17/11 17/11 12/12

 

Annoncepriser og formater 2016

¼ side B 99 x H 133 4.900 kr
½ side B 99 x H 267 7.900 kr.
½ side B 204 x H 133 7.900 kr.
1/1 side B 230 x H 290 13.100 kr.
Opslag B 460 x 290 19.900 kr.

 

Farvetillæg

1 farve 2.000 kr
4 farver 4.500 kr

 

Indstik

Prisen afhænger af vægt og format. Kontakt Anne Nimb og få et tilbud.

Gentagelsesrabatter

2 indrykninger 10% rabat
4 indrykninger 15% rabat
6 indrykninger 20% rabat
8 indrykninger 25% rabat